Lähde Vilin ja Veeran kanssa retkelle oppimaan jokamiehenoikeuksia: pedagogisen luontomateriaalin kehittäminen lapsikeskeistä palvelumuotoilua ja iteratiivista prosessia soveltaen
Jääskeläinen, Jaana (2022)
Jääskeläinen, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286393
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää liikunta- luonto- ja ympäristökasvatusta tukeva pedagoginen luontomateriaali lapsille. Materiaalin kohderyhmänä ovat varhaiskasvatus- ja esiopetusikäiset lapset. Kehitetyn materiaalin on tarkoitus innostaa lapsia liikkumaan luonnossa, vahvistaa lasten luontosuhdetta omakohtaisten luontoelämysten ja kokemusten kautta ja tarjota luonnossa mahdollisuuksia leikkiin, oppimiseen, vuorovaikutukseen ja samalla vahvistaa osallisuutta.
Opinnäytetyö tehtiin osana Ilo kasvaa ulkona - luontoliikunta osaksi toimintakulttuuria hanketta. Se on Ympäristökeskus Syklin ja Suomen Ladun kolmevuotinen (2019–2021) valtakunnallinen yhteishanke. Hanke on Opetus- ja kulttuuriminiteriön rahoittama ja sillä pyritään lisäämään lähiluonnon käyttämistä liikunta- opetus- ja luontokohteena niin varhaiskasvatuksessa kuin esi- ja alkuopetuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosa pitää sisällään luontomateriaalin suunnittelutyön perustana olevan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen osa-alueet. Teoriaperustaa on täydennetty tarkastellen ympäristökasvatuksen tavoitteita ja luontosuhteen vahvistamisen näkökulmaa. Lisäksi täydentävää teoriaa on lapsesta kokonaisvaltaisena oppijana, tarinallisuudesta ja leikistä lapsen oppimisen edistäjinä sekä luonnosta liikuttavana oppimisympäristönä.
Kehittämisessä sovellettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja prosessimaisuutta. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, lapsikeskeistä palvelumuotoilua, empaattista suunnittelua ja iteratiivista prosessia. Kehitetyn materiaalin suunnittelussa ja työstämisessä oli keskeistä osallistaa lapset mukaan kehittämisprosessiin.
Pedagoginen luontomateriaali vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Pienemmille lapsille jokamiehenoikeus teemaan liittyvää vastaavanlaista materiaalia ei ole saatavilla. Jokamiehenoikeudet ovat tärkeä osa suomalaista kulttuuria ja niiden oppimisella on myös yhteiskunnallinen merkitys. Materiaali on helposti käyttöön otettavaa, luontoliikuntaan innostavaa, monen ikäisille lapsille sovellettavaa ja monipuolisesti käytettävää. Jatkokehitysajatuksena olisi kiinnostavaa selvittää, miten hyvin Vilin ja Veeran jokamiehenoikeus materiaali on löytänyt tiensä kasvattajien ja opettajien käyttöön luontotoiminnassa. Vili ja Veera konseptille voisi kehittää myös jatkoa pedagogista palvelumuotoiluprosessia soveltaen ja lapsia osallistaen. Jatkossa tarvitaan lisää lapsen toiminnallisuutta, kokonaisvaltaista oppimista ja ympäristökasvatuksen tavoitteet huomioivaa materiaalia opettamisen tueksi.
Opinnäytetyö tehtiin osana Ilo kasvaa ulkona - luontoliikunta osaksi toimintakulttuuria hanketta. Se on Ympäristökeskus Syklin ja Suomen Ladun kolmevuotinen (2019–2021) valtakunnallinen yhteishanke. Hanke on Opetus- ja kulttuuriminiteriön rahoittama ja sillä pyritään lisäämään lähiluonnon käyttämistä liikunta- opetus- ja luontokohteena niin varhaiskasvatuksessa kuin esi- ja alkuopetuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosa pitää sisällään luontomateriaalin suunnittelutyön perustana olevan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen osa-alueet. Teoriaperustaa on täydennetty tarkastellen ympäristökasvatuksen tavoitteita ja luontosuhteen vahvistamisen näkökulmaa. Lisäksi täydentävää teoriaa on lapsesta kokonaisvaltaisena oppijana, tarinallisuudesta ja leikistä lapsen oppimisen edistäjinä sekä luonnosta liikuttavana oppimisympäristönä.
Kehittämisessä sovellettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja prosessimaisuutta. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, lapsikeskeistä palvelumuotoilua, empaattista suunnittelua ja iteratiivista prosessia. Kehitetyn materiaalin suunnittelussa ja työstämisessä oli keskeistä osallistaa lapset mukaan kehittämisprosessiin.
Pedagoginen luontomateriaali vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Pienemmille lapsille jokamiehenoikeus teemaan liittyvää vastaavanlaista materiaalia ei ole saatavilla. Jokamiehenoikeudet ovat tärkeä osa suomalaista kulttuuria ja niiden oppimisella on myös yhteiskunnallinen merkitys. Materiaali on helposti käyttöön otettavaa, luontoliikuntaan innostavaa, monen ikäisille lapsille sovellettavaa ja monipuolisesti käytettävää. Jatkokehitysajatuksena olisi kiinnostavaa selvittää, miten hyvin Vilin ja Veeran jokamiehenoikeus materiaali on löytänyt tiensä kasvattajien ja opettajien käyttöön luontotoiminnassa. Vili ja Veera konseptille voisi kehittää myös jatkoa pedagogista palvelumuotoiluprosessia soveltaen ja lapsia osallistaen. Jatkossa tarvitaan lisää lapsen toiminnallisuutta, kokonaisvaltaista oppimista ja ympäristökasvatuksen tavoitteet huomioivaa materiaalia opettamisen tueksi.