Digiosaamisen ja teknologian hyödyntäminen ikääntyvien palveluissa
Vepsäläinen, Suvi; Viherä, Sari (2022)
Vepsäläinen, Suvi
Viherä, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286363
Tiivistelmä
Digitaalisten palvelujen ja teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen ikääntyvien palveluissa ovat tuoneet uusia haasteita kotihoidon työntekijöiden osaamistarpeisiin. Tämän työn tavoitteena oli digi- ja teknologiamentorointimallin avulla kehittää henkilökunnan osaamista siten, että hoitohenkilökunta pystyy ja innostuu opastamaan ikääntyviä valitsemaan ja käyttämään digitaalisia palveluja ja teknologiaa. Opinnäytetyön tehtävinä oli kartoittaa työntekijöiden osaamisen tasoa ja kehittää digi- ja teknologiamentoroinnin toimintamalli. Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Siun sote.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana tutkimuksellisena kehittämistoimintana ikäihmisten kotihoidossa Nurmeksessa ja Juuassa. Työntekijöiden osaamisen tasoa kartoitettiin avoimilla haastatteluilla ja saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta saatiin tutkimuksellinen perusta kehittämistyölle, joka toteutettiin työpajatoimintana osallistavia menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät mentoroinnin tavoitteet ja pelisäännöt sekä digi- ja teknologiamentorointimallit kohdeyksiköihin. Digi- ja teknologiamentoroinnin kehämalli muodostuu alkutiedottamisesta, opastuksesta ja koulutuksesta, ohjeista ja materiaaleista, käytännön harjoittelusta, palautteista sekä kertauksesta ja neuvonnasta.
Toimintamalli tulee auttamaan hoitohenkilökuntaa heidän omissa oppimisprosesseissaan ja työtehtävissä sekä työyhteisöjä ikääntyvien palveluiden jatkokehittämisessä. Jatkossa kehittämisen pohjana voisivat olla ikääntyneiden omat kokemukset ja mielipiteet digitaalisista palveluista ja teknologisista ratkaisuista.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana tutkimuksellisena kehittämistoimintana ikäihmisten kotihoidossa Nurmeksessa ja Juuassa. Työntekijöiden osaamisen tasoa kartoitettiin avoimilla haastatteluilla ja saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta saatiin tutkimuksellinen perusta kehittämistyölle, joka toteutettiin työpajatoimintana osallistavia menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät mentoroinnin tavoitteet ja pelisäännöt sekä digi- ja teknologiamentorointimallit kohdeyksiköihin. Digi- ja teknologiamentoroinnin kehämalli muodostuu alkutiedottamisesta, opastuksesta ja koulutuksesta, ohjeista ja materiaaleista, käytännön harjoittelusta, palautteista sekä kertauksesta ja neuvonnasta.
Toimintamalli tulee auttamaan hoitohenkilökuntaa heidän omissa oppimisprosesseissaan ja työtehtävissä sekä työyhteisöjä ikääntyvien palveluiden jatkokehittämisessä. Jatkossa kehittämisen pohjana voisivat olla ikääntyneiden omat kokemukset ja mielipiteet digitaalisista palveluista ja teknologisista ratkaisuista.