Suunnittelutoimiston brändin sekä palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Nieminen, Sanni (2022)
Nieminen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296597
Tiivistelmä
Markkinoinnin alalla on paljon kilpailua ja erottuminen joukosta on tärkeää, mutta haastavaa. Palvelumuotoilun avulla käyttäjien odotuksia ja tarpeita voidaan kartoittaa kohdennetusti ja sen avulla kehittää palveluita sekä löytää käyttäjille merkityksellisiä asioita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suunnitelutoimisto Luodos Oy:n palveluita sekä brändiä. Kehittämistyössä brändin kiteyttämisellä tähdättiin kohderyhmän parempaan saavuttamiseen ja suunnittelutoimiston erottuvuuteen markkinoinnin alalla. Kehittämistyötä tehtiin käyttäjätutkimuksen avulla sekä palvelumuotoilun keinoin.
Tutkimusosiossa osoitetaan, kuinka brändiä voidaan rakentaa osallistamalla käyttäjiä suunnitteluprosessissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös yhteiskunnallisesti vaikuttavia asioita ja ilmiöitä, jotka vaikuttavat markkinointialaan, käyttäjien odotuksiin ja tulevaisuuden näkymiin.
Käyttäjätiedonkeruussa käytettyjä menetelmiä esitellään käyttäjätutkimuksen osiossa. Menetelminä käytettiin kyselylomaketta ja teemahaastatteluja. Tutkimusosuuteen on sisällytetty myös työssä käytetyt palvelumuotoilun menetelmät kuten käyttäjäprofiilien ja palvelupolun käyttö suunnittelytössä. Opinnäytetyön lopussa on koottuna käyttäjätiedon perusteella tehdyt suunnitteluratkaisut. Suunnitteluratkaisuja ovat esimerkiksi brändi-imagon määritelmä, visuaalisten elementtien esittely ja valmiit palvelupaketit. Loppuyhteenvedossa pohditaan Suunnittelutoimisto Luodos Oy:n mahdollisuuksia opinnäytetyön tulosten hyödyntämiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suunnitelutoimisto Luodos Oy:n palveluita sekä brändiä. Kehittämistyössä brändin kiteyttämisellä tähdättiin kohderyhmän parempaan saavuttamiseen ja suunnittelutoimiston erottuvuuteen markkinoinnin alalla. Kehittämistyötä tehtiin käyttäjätutkimuksen avulla sekä palvelumuotoilun keinoin.
Tutkimusosiossa osoitetaan, kuinka brändiä voidaan rakentaa osallistamalla käyttäjiä suunnitteluprosessissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös yhteiskunnallisesti vaikuttavia asioita ja ilmiöitä, jotka vaikuttavat markkinointialaan, käyttäjien odotuksiin ja tulevaisuuden näkymiin.
Käyttäjätiedonkeruussa käytettyjä menetelmiä esitellään käyttäjätutkimuksen osiossa. Menetelminä käytettiin kyselylomaketta ja teemahaastatteluja. Tutkimusosuuteen on sisällytetty myös työssä käytetyt palvelumuotoilun menetelmät kuten käyttäjäprofiilien ja palvelupolun käyttö suunnittelytössä. Opinnäytetyön lopussa on koottuna käyttäjätiedon perusteella tehdyt suunnitteluratkaisut. Suunnitteluratkaisuja ovat esimerkiksi brändi-imagon määritelmä, visuaalisten elementtien esittely ja valmiit palvelupaketit. Loppuyhteenvedossa pohditaan Suunnittelutoimisto Luodos Oy:n mahdollisuuksia opinnäytetyön tulosten hyödyntämiseen.