Videomuotoiset käyttöohjeet osana digitaalisten palveluiden käytettävyyden edistämistä
Välimaa, Aleksi (2022)
Välimaa, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia videomuotoisia käyttöohjeita käytettävyyden kehittämisen näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin käytettävyyden, yleisien käyttöohjeiden ja videokäyttöohjeiden keskeisiä asioita.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea eri tavoin toteutettua videomuotoista käyttöohjetta teoriaosuuden pohjalta luodun listan avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tuloksissa käytiin läpi teoriaosuuden pohjalta luotu lista jokaisen videon kohdalta. Lista koostui käytettävyyden ja saavutettavuuden ohjenuorista sekä käyttöohjeiden ja videokäyttöohjeiden hyvistä käytänteistä. Tuloksissa avattiin, mitkä listan kohdat täyttyivät kullakin videolla ja kohdat, jotka eivät videolla täyttyneet, avattiin sanallisesti perustellen.
Opinnäytetyön oleellisimpana johtopäätöksenä nousi esiin, kuinka paljon laadukkaan videomuotoisen käyttöohjeen tekeminen vaatii pienien yksityiskohtien huomiointia. Aiheesta kiinnostunut lukija saa tästä työstä arvokasta tietoa esimerkiksi videomuotoisten käyttöohjeiden erilaisista tyypeistä, sillä aiheesta ei toistaiseksi suomenkielistä materiaalia ole juurikaan tarjolla. Työn toteutus ja aiheen tutkiminen vahvistivat myös työn alulle pannutta käsitystä siitä, että videomuodossa toteutettuja käyttöohjeita voitaisiin hyödyntää digitaalisten palveluiden käytön tukena vielä nykyistä enemmän.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea eri tavoin toteutettua videomuotoista käyttöohjetta teoriaosuuden pohjalta luodun listan avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tuloksissa käytiin läpi teoriaosuuden pohjalta luotu lista jokaisen videon kohdalta. Lista koostui käytettävyyden ja saavutettavuuden ohjenuorista sekä käyttöohjeiden ja videokäyttöohjeiden hyvistä käytänteistä. Tuloksissa avattiin, mitkä listan kohdat täyttyivät kullakin videolla ja kohdat, jotka eivät videolla täyttyneet, avattiin sanallisesti perustellen.
Opinnäytetyön oleellisimpana johtopäätöksenä nousi esiin, kuinka paljon laadukkaan videomuotoisen käyttöohjeen tekeminen vaatii pienien yksityiskohtien huomiointia. Aiheesta kiinnostunut lukija saa tästä työstä arvokasta tietoa esimerkiksi videomuotoisten käyttöohjeiden erilaisista tyypeistä, sillä aiheesta ei toistaiseksi suomenkielistä materiaalia ole juurikaan tarjolla. Työn toteutus ja aiheen tutkiminen vahvistivat myös työn alulle pannutta käsitystä siitä, että videomuodossa toteutettuja käyttöohjeita voitaisiin hyödyntää digitaalisten palveluiden käytön tukena vielä nykyistä enemmän.