Turvallisuuskoulutettujen naisten rooli sodanajan poikkeusoloissa
Aksela, Suvi (2022)
Lataukset:
Aksela, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306605
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan tutkielma ja sen tilaaja on Naisten Valmiusliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella vapaaehtoisten, turvallisuuskoulutettujen naisten roolia sodan ajan poikkeusoloissa. Opinnäytetyössä käytetään käsitettä turvallisuuskoulutettu nainen, koska tutkielman tilaajan toiminnan kohderyhmänä ovat naiset. Selvää kuitenkin on, että yhtä hyvin käsite voisi olla turvallisuuskoulutettu henkilö tai vapaaehtoinen. Osallistuminen sotilaallista maanpuolustusta tukeviin tehtäviin ei ole sukupuolikysymys.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tilaajalle, Naisten Valmiusliitto ry:lle tietoa naisten poikkeusolojen tehtävistä sekä niihin liittyvän koulutuksen kehittämistarpeista. Asiaa selvitetään seuraavien tutkimuskysymysten avulla; Miten hyvin turvallisuuskoulutetuille naisille on määritelty poikkeusolojen tehtäviä ja vastaako nykyinen koulutus tarpeeseen?
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat tilaajan, eli Naisten Valmiusliiton ja sen tärkeimpien yhteistyökumppanien Maanpuolustuskoulutus MPK:n ja Puolustusvoimien esittely sekä Suomen lainsäädäntö niiltä osin, kun se liittyy toimintaan poikkeusolosuhteissa ja vapaaehtoisten käyttöön häiriö- ja poikkeusoloissa. Kansalaisille avoimen varautumis- ja turvallisuuskoulutuksen kuvaus auttaa muodostamaan käsityksen siitä, millaiseen koulutukseen vapaaehtoisten on mahdollista osallistua.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmä on kyselytutkimus ja kerättyä aineistoa käsitellään sisällönanalyysin avulla. Tulokset vahvistavat näkemystä, että sellaisten sotilaallista maanpuolustusta tukevien tehtävien, joihin asepalvelusta suorittamattomia voitaisiin sijoittaa, määrä on suuri. Niiden tarkemmassa, tarvelähtöisessä määrittelyssä on kuitenkin vielä paljon tekemistä. Lisäksi voidaan todeta, että nykyinen koulutus vastaa osittain tarpeeseen, mutta sen jatkokehittäminen nimenomaan poikkeusolojen tehtävien vaatimia osaamistarpeita vastaavaksi on vahvasti sidoksissa tehtävien määrittelemiseen. Opinnäytetyön käsittelemä aihealue on hyvin laaja ja tarvetta syvällisemmälle jatkotutkimukselle on.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tilaajalle, Naisten Valmiusliitto ry:lle tietoa naisten poikkeusolojen tehtävistä sekä niihin liittyvän koulutuksen kehittämistarpeista. Asiaa selvitetään seuraavien tutkimuskysymysten avulla; Miten hyvin turvallisuuskoulutetuille naisille on määritelty poikkeusolojen tehtäviä ja vastaako nykyinen koulutus tarpeeseen?
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat tilaajan, eli Naisten Valmiusliiton ja sen tärkeimpien yhteistyökumppanien Maanpuolustuskoulutus MPK:n ja Puolustusvoimien esittely sekä Suomen lainsäädäntö niiltä osin, kun se liittyy toimintaan poikkeusolosuhteissa ja vapaaehtoisten käyttöön häiriö- ja poikkeusoloissa. Kansalaisille avoimen varautumis- ja turvallisuuskoulutuksen kuvaus auttaa muodostamaan käsityksen siitä, millaiseen koulutukseen vapaaehtoisten on mahdollista osallistua.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmä on kyselytutkimus ja kerättyä aineistoa käsitellään sisällönanalyysin avulla. Tulokset vahvistavat näkemystä, että sellaisten sotilaallista maanpuolustusta tukevien tehtävien, joihin asepalvelusta suorittamattomia voitaisiin sijoittaa, määrä on suuri. Niiden tarkemmassa, tarvelähtöisessä määrittelyssä on kuitenkin vielä paljon tekemistä. Lisäksi voidaan todeta, että nykyinen koulutus vastaa osittain tarpeeseen, mutta sen jatkokehittäminen nimenomaan poikkeusolojen tehtävien vaatimia osaamistarpeita vastaavaksi on vahvasti sidoksissa tehtävien määrittelemiseen. Opinnäytetyön käsittelemä aihealue on hyvin laaja ja tarvetta syvällisemmälle jatkotutkimukselle on.
