ADHD ja autismikirjo : neurokirjavien vahvuudet taiteen keinoin
Tolonen, Emmi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ADHD:n ja autismikirjon vahvuudet.
Neurokirjoon kuuluvien ihmisten vahvuuksista löytyy vähän tietoa, haasteista sen sijaan löytyy tietoa loputtomasti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille neurokirjoon kuuluvien ihmisten hyvät puolet, jotka usein jäävät haasteiden varjoon.
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsiteltiin miten ADHD ja autismi näkyy aivoissa ja mitkä ominaisuudet niissä voivat toimia neurotyypillisiä aivoja paremmin. Kirjallisessa osassa esiteltiin myös taiteilijoita, joiden teosten tekniikat toimivat inspiraationa opinnäytteen teoksille.
Opinnäytteen taiteellinen osio oli toteutettu sekatekniikalla ja materiaalit olivat pääasiassa kierrätettyjä. Teoksissa käytettiin itsetehtyjä emalivärejä, tekstiilejä, sekä pieniä esineitä. Teoksissa kuvattiin autistisia ja ADHD-aivoja, sekä niiden erilaisuuden ansiosta tapahtuvia vahvuuksia, jotka on tuotu esiin inhimillisinä yksilöinä.
Taiteellisen prosessin lopputulos koostuu kahdesta installaatiosta, jotka ADHD:n ja autismin tavoin jakavat saman taustan ja käyvät keskustelua toistensa kanssa. The topic of this thesis is to discover the strengths of people belonging to the neurodiverse spectrum, such as people who are diagnosed with ADHD or autism.
Little information can be found on the strengths of the neurodiverse individuals, but the challenges are well researched and documented. The goal of this thesis is to bring out the positive aspects of neurodiverse people, which are often shadowed by the challenges they face.
In the literary part of the thesis, it discusses how ADHD and autism are evident in the brain structure and how the features of the neurodiverse brain can function even better than their neurotypical counterparts. In addition, the literary part introduces artists and the techniques used in their work which act as an inspiration for the works in this thesis.
The artistic part of the thesis is implemented using mixed techniques and the materials used are mostly recycled. The enamel colors used in the works are of my own making. Additionally, textiles and small objects were used in the process. The works describe neurodiverse brains of autistic and ADHD people as well as the strengths arising from the differences, which have been brought out in the form of humane individual characters.
The result of the artistic process consists of two installations which share the same background of ADHD and autism, and which are conversing with each other.
Neurokirjoon kuuluvien ihmisten vahvuuksista löytyy vähän tietoa, haasteista sen sijaan löytyy tietoa loputtomasti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille neurokirjoon kuuluvien ihmisten hyvät puolet, jotka usein jäävät haasteiden varjoon.
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsiteltiin miten ADHD ja autismi näkyy aivoissa ja mitkä ominaisuudet niissä voivat toimia neurotyypillisiä aivoja paremmin. Kirjallisessa osassa esiteltiin myös taiteilijoita, joiden teosten tekniikat toimivat inspiraationa opinnäytteen teoksille.
Opinnäytteen taiteellinen osio oli toteutettu sekatekniikalla ja materiaalit olivat pääasiassa kierrätettyjä. Teoksissa käytettiin itsetehtyjä emalivärejä, tekstiilejä, sekä pieniä esineitä. Teoksissa kuvattiin autistisia ja ADHD-aivoja, sekä niiden erilaisuuden ansiosta tapahtuvia vahvuuksia, jotka on tuotu esiin inhimillisinä yksilöinä.
Taiteellisen prosessin lopputulos koostuu kahdesta installaatiosta, jotka ADHD:n ja autismin tavoin jakavat saman taustan ja käyvät keskustelua toistensa kanssa.
Little information can be found on the strengths of the neurodiverse individuals, but the challenges are well researched and documented. The goal of this thesis is to bring out the positive aspects of neurodiverse people, which are often shadowed by the challenges they face.
In the literary part of the thesis, it discusses how ADHD and autism are evident in the brain structure and how the features of the neurodiverse brain can function even better than their neurotypical counterparts. In addition, the literary part introduces artists and the techniques used in their work which act as an inspiration for the works in this thesis.
The artistic part of the thesis is implemented using mixed techniques and the materials used are mostly recycled. The enamel colors used in the works are of my own making. Additionally, textiles and small objects were used in the process. The works describe neurodiverse brains of autistic and ADHD people as well as the strengths arising from the differences, which have been brought out in the form of humane individual characters.
The result of the artistic process consists of two installations which share the same background of ADHD and autism, and which are conversing with each other.