Digitaalisen markkinoinnin vuosikellon tuottaminen matkailualan yritykselle
Itkonen, Nelli (2022)
Itkonen, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057300
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalisen markkinoinnin vuosikello toimeksiantajayritykselle Petäjäkylä Ky:lle. Petäjäkylä Ky liiketoiminta sisältää hotelli Kuusankan sekä Petäjäkylän lomakylän ja opinnäytetyössä keskityttiin hotelli Kuusankan digitaalisen markkinoinnin kanaviin.
Digitaalisen markkinoinnin vuosikellon tavoitteena on auttaa toimeksiantajayritystä sosiaalisen median julkaisujen suunnittelussa sekä luonnissa. Digitaalisen markkinoinnin vuosikellon avulla toimeksiantajayrityksen tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoreettisen sekä toiminnallisen osuuden. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan matkailualan erityispiirteitä, digitaalisen markkinoinnin perusteita ja markkinointistrategian toteuttamista vuosikellon avulla, AIDA-mallin hyödyntämistä digitaalisessa markkinoinnissa sekä toimeksiantajayritykselle relevantteja sosiaalisen median kanavia. Teoreettisen osuuden aineistona käytettiin alan julkaisuja, tutkimuksia sekä kirjallisuutta.
Toiminnallisessa osuudessa tarkoituksena oli työskennellä iteratiivisesti yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin yhteissuunnittelua workshopeissa, jotka järjestettiin hyödyntäen erilaisia etätyöskentelyyn sopivia menetelmiä.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajalle kaksi erilaista digitaalisen markkinoinnin vuosikelloa, joista päästään tarkastelemaan vuosikellon sisältämiä teemoja ja toimenpiteitä eri kanavissa. Lisäksi vuosikelloon liitettiin julkaisuesimerkkejä. Digitaalisen markkinoinnin vuosikellossa käsitellään kolmea toimeksiantajayrityksen käyttämää digitaalisen markkinoinnin kanavaa Instagramia, Facebookia sekä verkkosivuja. The purpose of this functional Bachelor's thesis was to create a digital annual marketing wheel for a client company Petäjäkylä Ky. Petäjäkylä Ky's business includes hotel Kuusanka and holiday village Petäjäkylä. In this thesis, the focus was on hotel Kuusanka and its digital marketing.
The objective of the digital annual marketing wheel was to help the client with planning and creating social media content. The goal in the future is to raise awareness of the client company with digital marketing content.
The thesis has theoretical and functional sections. The theoretical part introduces the unique features of the traveling industry and tourism business and the basics of digital marketing. The theory section also comprises the implementation of a marketing strategy with the help of an annual wheel, the utilization of the AIDA model in digital marketing, and the social media channels relevant to the client company. Publications, research, and literature in the field were used as material for the theoretical part.
In the functional part, the purpose was to work iteratively with the client company. In the functional part of the thesis, joint planning was utilized in workshops, which were organized using various methods suitable for remote working.
In the functional section, two annual wheels were created for the client company. From annual wheels you can view the themes and measures contained in the annual wheel in different channels. The annual wheel includes three different digital marketing channels which are used by the client: Instagram, Facebook, and the company's webpage. In addition, publication examples were attached to the annual wheel.
Digitaalisen markkinoinnin vuosikellon tavoitteena on auttaa toimeksiantajayritystä sosiaalisen median julkaisujen suunnittelussa sekä luonnissa. Digitaalisen markkinoinnin vuosikellon avulla toimeksiantajayrityksen tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoreettisen sekä toiminnallisen osuuden. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan matkailualan erityispiirteitä, digitaalisen markkinoinnin perusteita ja markkinointistrategian toteuttamista vuosikellon avulla, AIDA-mallin hyödyntämistä digitaalisessa markkinoinnissa sekä toimeksiantajayritykselle relevantteja sosiaalisen median kanavia. Teoreettisen osuuden aineistona käytettiin alan julkaisuja, tutkimuksia sekä kirjallisuutta.
Toiminnallisessa osuudessa tarkoituksena oli työskennellä iteratiivisesti yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin yhteissuunnittelua workshopeissa, jotka järjestettiin hyödyntäen erilaisia etätyöskentelyyn sopivia menetelmiä.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajalle kaksi erilaista digitaalisen markkinoinnin vuosikelloa, joista päästään tarkastelemaan vuosikellon sisältämiä teemoja ja toimenpiteitä eri kanavissa. Lisäksi vuosikelloon liitettiin julkaisuesimerkkejä. Digitaalisen markkinoinnin vuosikellossa käsitellään kolmea toimeksiantajayrityksen käyttämää digitaalisen markkinoinnin kanavaa Instagramia, Facebookia sekä verkkosivuja.
The objective of the digital annual marketing wheel was to help the client with planning and creating social media content. The goal in the future is to raise awareness of the client company with digital marketing content.
The thesis has theoretical and functional sections. The theoretical part introduces the unique features of the traveling industry and tourism business and the basics of digital marketing. The theory section also comprises the implementation of a marketing strategy with the help of an annual wheel, the utilization of the AIDA model in digital marketing, and the social media channels relevant to the client company. Publications, research, and literature in the field were used as material for the theoretical part.
In the functional part, the purpose was to work iteratively with the client company. In the functional part of the thesis, joint planning was utilized in workshops, which were organized using various methods suitable for remote working.
In the functional section, two annual wheels were created for the client company. From annual wheels you can view the themes and measures contained in the annual wheel in different channels. The annual wheel includes three different digital marketing channels which are used by the client: Instagram, Facebook, and the company's webpage. In addition, publication examples were attached to the annual wheel.
