Mediakasvatuksen vuosiympyrä Leikkituvan päiväkotiin
Lehmus, Lotta; Reinikka, Nelli-Noora (2022)
Lehmus, Lotta
Reinikka, Nelli-Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Aihe valikoitui päiväkodin tarpeiden ja toiveiden mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mediakasvatus osaksi Leikkituvan päiväkodin arkea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä päiväkodille vuosiympyrä mediakasvatuksen avuksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vuosiympyrä ja siihen kuuluva vinkkivihkonen. Vuosiympyrä on jaettu neljään kategoriaan ja jokaista kategoriaa käsitellään kolmen kuukauden ajan. Vuosiympyrän avulla päiväkodin varhaiskasvattajat voivat suunnitella ja aikatauluttaa mediakasvatuksen järjestämistä. Vuosiympyrän vinkkivihkosesta löytyy ohjeet tuokioiden järjestämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kehittämisen viitekehyksenä toimi lineaarinen malli. Vuosiympyrän toimivuus varmistettiin pitämällä päiväkodilla kolme mediakasvatuksen tuokiota eri lapsiryhmille. Toiminnallisissa tuokioissa käytiin läpi vuosiympyrän kaikki neljä teemaa. Toiminnallisista tuokioista pyydettiin palautetta lapsilta ja varhaiskasvattajilta.
Varhaiskasvattajien palautteen perusteella voidaan päätellä, että vuosiympyrän vinkkivihkonen vastaa toimeksiantajan toiveita ja tarpeita. Varhaiskasvattajien mukaan tuotos palvelee heitä mediakasvatuksen suunnittelussa, ja tulee käyttöön ensi lukuvuonna. Tuotosta on mahdollista hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kehittämisen viitekehyksenä toimi lineaarinen malli. Vuosiympyrän toimivuus varmistettiin pitämällä päiväkodilla kolme mediakasvatuksen tuokiota eri lapsiryhmille. Toiminnallisissa tuokioissa käytiin läpi vuosiympyrän kaikki neljä teemaa. Toiminnallisista tuokioista pyydettiin palautetta lapsilta ja varhaiskasvattajilta.
Varhaiskasvattajien palautteen perusteella voidaan päätellä, että vuosiympyrän vinkkivihkonen vastaa toimeksiantajan toiveita ja tarpeita. Varhaiskasvattajien mukaan tuotos palvelee heitä mediakasvatuksen suunnittelussa, ja tulee käyttöön ensi lukuvuonna. Tuotosta on mahdollista hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.