Lapsen vahvuuksien tukeminen varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kaita, Janita; Kaukovalta, Emma; Kukkula, Oona (2022)
Kaita, Janita
Kaukovalta, Emma
Kukkula, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047062
Tiivistelmä
Lapsen vahvuuksien tukeminen on tärkeää varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvattajien tehtävänä on havainnoida jokaista lasta, sekä tunnistaa heidän vahvuutensa. Lapsen vahvuudet tulee huomioida hänen tuen tarpeestaan riippumatta ja inkluusion näkökulma ottaa huomioon ryhmässä. Positiivisen pedagogiikan ja ratkaisukeskeisyyden keinoin voidaan tukea lapsen vahvuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten vahvuuksia tukevia keinoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tietoa varhaiskasvattajille on erilaisista lasten vahvuuksia edistävistä tukitoimista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sähköisistä tietokannoista, joista työhön valikoitui kolme tutkimusta. Tutkimuksia analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun jälkeen aineistosta kerättiin tärkeimmät havainnot.
Havainnoissa nousi esille lapselle annettavan positiivisen palautteen tärkeys, ratkaisukeskeisyys, epäonnistumisten sallivuus, myönteisten kokemusten merkitys, inkluusiota ohjaavat arvot varhaiskasvatuksessa ja havainnointi vahvuuksien tunnistamisessa. It is important to support the strengths of children in early childhood education. Early childhood educator must observe every child and recognize their individual strengths. Individual strengths have to be paid attention to despite any special needs. Also, inclusion must be regarded. Methods of positive pedagogy and solution- focused approaches can be used to supporting strengths of children.
The purpose of this thesis was to find ways and methods of supporting strengths of children. The aim was to see what kind of information there was for early childhood educators, about the ways of supporting children and their strengths.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. The information for this thesis was selected from different online databases, from where three thesis were selected to analyze in this thesis. The studies were analyzed by using a thematic approach. After finishing the thematic approach, the main observations were founded.
The findings regarding supporting the strengths of children highlighted the importance of positive feedback to the child, solution- focused approach the allowance of failures, the importance of positive experiences, using the values of inclusion and observing individual children.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten vahvuuksia tukevia keinoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tietoa varhaiskasvattajille on erilaisista lasten vahvuuksia edistävistä tukitoimista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sähköisistä tietokannoista, joista työhön valikoitui kolme tutkimusta. Tutkimuksia analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun jälkeen aineistosta kerättiin tärkeimmät havainnot.
Havainnoissa nousi esille lapselle annettavan positiivisen palautteen tärkeys, ratkaisukeskeisyys, epäonnistumisten sallivuus, myönteisten kokemusten merkitys, inkluusiota ohjaavat arvot varhaiskasvatuksessa ja havainnointi vahvuuksien tunnistamisessa.
The purpose of this thesis was to find ways and methods of supporting strengths of children. The aim was to see what kind of information there was for early childhood educators, about the ways of supporting children and their strengths.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. The information for this thesis was selected from different online databases, from where three thesis were selected to analyze in this thesis. The studies were analyzed by using a thematic approach. After finishing the thematic approach, the main observations were founded.
The findings regarding supporting the strengths of children highlighted the importance of positive feedback to the child, solution- focused approach the allowance of failures, the importance of positive experiences, using the values of inclusion and observing individual children.