Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viherpesun vaikutukset kuluttajien mielikuviin ja ostopäätöksiin vaatehankinnoissa

Ahtola, Lotta (2022)

 
Avaa tiedosto
Ahtola_Lotta.pdf (1.948Mt)
Lataukset: 


Ahtola, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin viherpesumainontaa ja sen vaikutuksia kuluttajien mielikuviin sekä ostopäätöksiin pikamuotihankinnoissa. Viherpesulla tarkoitetaan pyrkimystä luoda todellisuutta vastuullisempi mielikuva myytävästä tuotteesta. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa pikamuotia ostavien kuluttajien tietämystä viherpesumainonnasta ja viherpesun mahdollisia vaikutuksia kuluttajien mielikuviin ja ostopäätöksiin.

Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin pikamuotiteollisuuden ongelmallisuutta, vastuullista yritystoimintaa, viherpesumainonnan ilmenemistä pikamuodin markkinoinnissa, kulutuskäyttäytymistä sekä vaatetusalan vastuullisuuden kehittymistä.

Tutkimus toteutettiin kuluttajille suunnatulla strukturoidulla verkkokyselylomakkeella, johon kertyi yhteensä 343 vastausta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimustapaa. Kyselylomakkeen avulla kerättyjä tutkimustuloksia analysoitiin ilmiötä käsittelevänä aineistona.

Tutkimustulosten perusteella noin kolmasosalla vastaajista ei ollut ennakkokäsitystä siitä, mitä viherpesu käsitteenä tarkoittaa. Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet tunnistivat kuitenkin pikamuodin mainonnassa yleisimmin käytettyjä viherpesutaktiikoita. Viherpesumainonta paransi yli kuudenkymmenen prosentin mielikuvia vaatteen vastuullisuudesta. Yli puolet vastaajista kertoi suosivansa lähes aina tai toisinaan ostopäätöksissään vaatteita, joiden mainonnassa voidaan havaita viherpesumainontaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste