There has to be a snakebite
Weckström, Vivien Wilhelmina (2022)
Weckström, Vivien Wilhelmina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047136
Tiivistelmä
There has to be a snakebite on taiteellinen autoetnografinen tutkimus ahdistuneisuudesta ja hypokondrisesta oireilusta. Teos koostuu kymmenestä valokuvasta ja videoteoksesta. Valokuvat esittävät ahdistuneisuuden mielenmaisemia ja kuvitteellisia kasvaimia. Videoteos kaivautuu hypokondristen pakkoajatusten mieleen ja sulkeutuu todelliseen diagnoosiin, mielenterveysongelmiin.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus käsittelee mielenterveysongelmien kokemusta, niihin liittyvää häpeää ja sitä kuinka aihetta on aiemmin kuvattu valokuvassa ja taiteessa. Teksti pohtii, miten kuvata mielen sairautta sisäisestä kokemuksesta lähtien – eikä ulkopuolisen näkemyksenä “hullusta”. There has to be a snakebite is a photographic autoetnographical study about the generalised anxiety disorder (GAD) and hypochondric symptoms, (hypochondria is an excessive fear of having or developing a severe illness). It consists of ten photographs – three states of mind, seven tumours and a video exploring the experience of having hypochondric thoughts.
The written thesis discusses why is it important to speak from a position of experience rather than as an outsider. I look at the experience of mental illnesses, the shame and stigma around them and how the topic has been covered previously in art and photography.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus käsittelee mielenterveysongelmien kokemusta, niihin liittyvää häpeää ja sitä kuinka aihetta on aiemmin kuvattu valokuvassa ja taiteessa. Teksti pohtii, miten kuvata mielen sairautta sisäisestä kokemuksesta lähtien – eikä ulkopuolisen näkemyksenä “hullusta”.
The written thesis discusses why is it important to speak from a position of experience rather than as an outsider. I look at the experience of mental illnesses, the shame and stigma around them and how the topic has been covered previously in art and photography.