Hoitoneuvotteluprosessin yhtenäistäminen ympärivuorokautisissa palveluissa
Manninen, Heini; Timonen, Anu (2022)
Manninen, Heini
Timonen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047200
Tiivistelmä
Kehittämistyön lähtökohtana oli työelämän tarve hoitoneuvotteluprosessin yhtenäistämisestä Keusotessa. Kehittämishanke kohdennettiin Keusoten ikääntyneiden palvelualueelle, tehostetun asumispalveluiden yksiköihin. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen hoitoneuvotteluprosessi, joka tukee asukkaan sekä omaisen osallisuutta, lisää ja vahvistaa hoidon ja hoivan laatua sekä tukea kuntayhtymän strategisen päämäärän saavuttamista oman tulosalueen kohdalla.
Lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää ja siihen liittyviä ideointityöpajoja. Konstruktiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluu jo olemassa olevan tiedon hyödyntäminen ja sitä käytetään, kun halutaan saada aikaan konkreettinen tuotos. Aineiston käsittelyyn, analysointiin sekä uuden prosessin luomiseen hyödynnettiin Lean-ajatteluun pohjautuvaa menetelmää.
Hoitoneuvotteluprosessin yhtenäistäminen vakioidun ideaaliprosessin mukaan luo Keusoten asukkaille tasavertaisen ja yhdenmukaisen toimintamallin. Vakioitua hoitoneuvotteluprosessia kehitetään työyhteisöissä tulevaisuudessa Leanin jatkuva parantamisen toimintamallin mukaan.
Jatkokehittämisehdotuksina hoitoneuvotteluprosessin kehittämisen mallin mukaan, nousi esiin henkilöstön jatkuvan kehittämisen tärkeys. Yhtenäisen jatkuvan hoitoneuvottelukaavakkeen luominen, kirjaamisen kehittäminen sekä välittömän palautteen antamisen mahdollisuus hoitoneuvottelun jälkeen tukisi myös prosessin jatkuvuutta.
Lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää ja siihen liittyviä ideointityöpajoja. Konstruktiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluu jo olemassa olevan tiedon hyödyntäminen ja sitä käytetään, kun halutaan saada aikaan konkreettinen tuotos. Aineiston käsittelyyn, analysointiin sekä uuden prosessin luomiseen hyödynnettiin Lean-ajatteluun pohjautuvaa menetelmää.
Hoitoneuvotteluprosessin yhtenäistäminen vakioidun ideaaliprosessin mukaan luo Keusoten asukkaille tasavertaisen ja yhdenmukaisen toimintamallin. Vakioitua hoitoneuvotteluprosessia kehitetään työyhteisöissä tulevaisuudessa Leanin jatkuva parantamisen toimintamallin mukaan.
Jatkokehittämisehdotuksina hoitoneuvotteluprosessin kehittämisen mallin mukaan, nousi esiin henkilöstön jatkuvan kehittämisen tärkeys. Yhtenäisen jatkuvan hoitoneuvottelukaavakkeen luominen, kirjaamisen kehittäminen sekä välittömän palautteen antamisen mahdollisuus hoitoneuvottelun jälkeen tukisi myös prosessin jatkuvuutta.