Z-sukupolven mediakäyttäytyminen - Mitä medioita Z-sukupolvi käyttää ja mistä kanavista heidät tavoittaa
Koskinen, Janina (2022)
Koskinen, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Z-sukupolven mediakäyttäytyminen, eli mitä medioita sekä sosiaalisen median palveluita tämä sukupolvi käyttää. Lisäksi selvitettiin, mitkä ovat heidän mediamotiivinsa, sekä mitä medioita he uskovat käyttävänsä tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona mainostoimisto Hurry Oy:lle.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Teemahaastatteluissa haastateltiin Z-sukupolven edustajia ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2022.
Z-sukupolven mediakäyttäytyminen on fragmentoitunutta. Haastatteluissa selvisi, että Z- sukupolven tärkein sekä käytetyin väline medioiden kuluttamiseen on puhelin. Sosiaalisen median palveluista suosituimmat olivat Instagram sekä WhatsApp, joita Z- sukupolvi uskoo käyttävänsä myös tulevaisuudessa. Tuloksilla saatiin selville myös, mihin markkinointia kannattaa kohdistaa, kun kohderyhmänä on Z-sukupolvi. Markkinointikanavaksi kannattaa valita sosiaalinen media ja etenkin Instagram.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Teemahaastatteluissa haastateltiin Z-sukupolven edustajia ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2022.
Z-sukupolven mediakäyttäytyminen on fragmentoitunutta. Haastatteluissa selvisi, että Z- sukupolven tärkein sekä käytetyin väline medioiden kuluttamiseen on puhelin. Sosiaalisen median palveluista suosituimmat olivat Instagram sekä WhatsApp, joita Z- sukupolvi uskoo käyttävänsä myös tulevaisuudessa. Tuloksilla saatiin selville myös, mihin markkinointia kannattaa kohdistaa, kun kohderyhmänä on Z-sukupolvi. Markkinointikanavaksi kannattaa valita sosiaalinen media ja etenkin Instagram.