Mosaic hyvinvointi- ja mielenterveyskortit opiskelijoille
Harju, Veera (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047261
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin opiskelijoille suunnatut Mosaic hyvinvointi- ja mielenterveyskortit, jotka tarjoavat käyttäjälleen tietoa ja neuvoja itseymmärryksen ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Motivaationa opinnäytetyössä oli opiskelijoiden jaksamiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat nousseet pinnalle erityisesti koronapandemian aikana. Korteilla haluttiin parantaa opiskelijoiden hyvinvointia ja samalla levittää tietoa mielenterveyteen liittyvistä asioista ja vähentää aiheeseen liittyvää stigmaa.
Korttipakka luotiin käyttäen tutkimusmenetelminä kahta haastattelua ja vertaisanalyysiä, sekä moodboardia ja luonnostelua. Suunnitteluprosessissa opiskelijoiden yleisen mielenterveyden lisäksi tutkittiin myös saavutettavuutta värisokeuksien kannalta.
Kortteja päädyttiin suunnittelemaan yhteensä 39, joista kolme ovat ohjekortteja ja loput jaettiin kategorioihin Tiedosta, Haasta ja Muuta. The aim of the thesis was to create mental health and well-being cards for students. The cards offer information and exercises to increase the user’s introspection and wellbeing. The thesis came about due to the increasing worry and conversation around student mental health. This is why another aim of the cards was to spread awareness on the issue and through this decrease the stigma attached to the topic.
The deck was designed using two interviews, benchmarking, moodboard, and sketching as research methods. In addition to this, research was done on student mental health in general and accessibility was carefully considered when it came to color blindness.
In the end, 39 cards were created of which three were instruction cards. The other 36 cards were divided into three categories called Recognize, Challenge and Change which were meant to teach the user different techniques to better their mental health.
Korttipakka luotiin käyttäen tutkimusmenetelminä kahta haastattelua ja vertaisanalyysiä, sekä moodboardia ja luonnostelua. Suunnitteluprosessissa opiskelijoiden yleisen mielenterveyden lisäksi tutkittiin myös saavutettavuutta värisokeuksien kannalta.
Kortteja päädyttiin suunnittelemaan yhteensä 39, joista kolme ovat ohjekortteja ja loput jaettiin kategorioihin Tiedosta, Haasta ja Muuta.
The deck was designed using two interviews, benchmarking, moodboard, and sketching as research methods. In addition to this, research was done on student mental health in general and accessibility was carefully considered when it came to color blindness.
In the end, 39 cards were created of which three were instruction cards. The other 36 cards were divided into three categories called Recognize, Challenge and Change which were meant to teach the user different techniques to better their mental health.