Vertaissovittelu ristiriitatilanteissa – Sähköinen diaesitys Reijolan koululle
Häyrinen, Sanni; Kähkönen, Janita (2022)
Häyrinen, Sanni
Kähkönen, Janita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067745
Tiivistelmä
Lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat monet ympäristötekijät kuten koti, koulu ja kaverisuhteet. Ympäristötekijöiden lisäksi koulukiusaamisella on merkittävä vaikutus lapsen elämään. Koulukiusaaminen määritellään toiminnaksi, jonka pyrkimyksenä on tahallisesti loukata tai vahingoittaa toista henkilöä. Kouluympäristössä on paljon lapsia, joilla ilmenee erilaisia persoonia ja näiden myötä heidän sosiaaliset taitonsa eroavat toisistaan. Nämä asiat vaikuttavat ryhmässä toimimiseen ja ristiriitatilanteita tapahtuu niin koulussa kuin koulun ulkopuolellakin.
Verso eli vertaissovittelu on tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitatilanteita koulussa. Vertaissovittelu on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat ristiriitojen osapuolina olevia oppilaita löytämään eri ratkaisuvaihtoehtoja. Ristiriidalla tarkoitetaan kahden osapuolen välillä olevaa erimielisyyttä. Ristiriitojen yksi perusmuoto on sovittelu, eli sen avulla pyritään ratkaisemaan ristiriitoja osapuolten välillä. Kouluympäristössä opittu konfliktien ja ristiriitojen hallinta sekä sovittelun taito säilyvät läpi elämän.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä tietoa alakoululaisille vertaissovittelusta ja siitä, miten vertaissovittelun avulla pystytään ratkaisemaan ristiriitatilanteita oppilaiden kesken. Tehtävänä oli tuottaa sähköinen diaesitys, joka oli suunnattu Reijolan koululle. Jatkokehitysmahdollisuutena työtämme voisi jakaa muihin oppilaitoksiin, jotka haluaisivat ottaa vertaissovittelun käyttöönsä ja kehitellä vertaissovittelusta omanlaisensa mallin.
Verso eli vertaissovittelu on tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitatilanteita koulussa. Vertaissovittelu on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat ristiriitojen osapuolina olevia oppilaita löytämään eri ratkaisuvaihtoehtoja. Ristiriidalla tarkoitetaan kahden osapuolen välillä olevaa erimielisyyttä. Ristiriitojen yksi perusmuoto on sovittelu, eli sen avulla pyritään ratkaisemaan ristiriitoja osapuolten välillä. Kouluympäristössä opittu konfliktien ja ristiriitojen hallinta sekä sovittelun taito säilyvät läpi elämän.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä tietoa alakoululaisille vertaissovittelusta ja siitä, miten vertaissovittelun avulla pystytään ratkaisemaan ristiriitatilanteita oppilaiden kesken. Tehtävänä oli tuottaa sähköinen diaesitys, joka oli suunnattu Reijolan koululle. Jatkokehitysmahdollisuutena työtämme voisi jakaa muihin oppilaitoksiin, jotka haluaisivat ottaa vertaissovittelun käyttöönsä ja kehitellä vertaissovittelusta omanlaisensa mallin.