Moottoripyörän suorituskyvyn parantaminen
Timonen, Sami (2014)
Timonen, Sami
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137482
Tiivistelmä
Työssä käydään lyhyesti läpi moottoripyörän ja moottorityypin valintaperusteita. Tarkoituksena on antaa tietoa, joka helpottaa rakennusaihion valintaa ja mahdollisesti auttaa aihion rakennusvaiheen suunnittelussa ja toteutuksessa. Moottoripyörän suorituskyvyn parannuksien suunnittelu ja toteutus tehtiin mahdollisimman hyvää hinta-hyötysuhdetta ajatellen.
Moottorin muutokset parantavat polttoainetaloudellisuutta ja lisäävät tehoa, tosin 10hv tehonlisäys muutoksilla jäi saavuttamatta. Nokka-akselien puuttuminen jätti muuten toimivan kokonaissuunnitelman vajaaksi ja siksi tehonlisäys jäi vaisuksi. Iskunvaimennuksen muutokset ovat säätötoimenpiteitä, niiden hyöty iskunvaimennuksen toiminnan parantamiseksi on todella suuri, koska pyörän hankinnan jälkeen asetukset ovat jonkun toisen kuljettajan painolle säädettyjä ja tehdas-asetuksissaan ne ovat keskipainolle arvioituja säätöjä. Jarrusatulan vaihto kaksimäntäisiin malleihin ja teräspunosjarruletkujen vaihto etujarruihin, on hinta-laatusuhteeltaan hyvä muutos, koska yli kaksimäntäisiin satuloihin mentäessä jarrumuutoksen kustannukset kasvavat kohtuuttomasti.
Jarrujärjestelmän muutoksien jarrutustehon lisääntyminen, iskuvaimennuksen säätöohjeen käytännön testaaminen ja opinnäytetyön rajauksen ulkopuolelle jääneet aiheet moottoripyörän suorituskykyyn liittyen olisivat mielenkiintoisia tutkimuskohteita. Erityisesti iskuvaimennuksen säätöohjeen testaaminen olisi hyödyllistä, koska laadukkaiden ja yksinkertaisten iskunvaimennuksen säätämiseen tarkoitettujen ohjeiden löytäminen on todella haastavaa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia myös, miten nokka-akseli olisi muuttanut dynamometrikäyriä ja iskunvaimennuksen ajotuntuman muutoksia liitteen 8 ohjeenmukaisien vaimennuksien säätämisen jälkeen.
Moottorin muutokset parantavat polttoainetaloudellisuutta ja lisäävät tehoa, tosin 10hv tehonlisäys muutoksilla jäi saavuttamatta. Nokka-akselien puuttuminen jätti muuten toimivan kokonaissuunnitelman vajaaksi ja siksi tehonlisäys jäi vaisuksi. Iskunvaimennuksen muutokset ovat säätötoimenpiteitä, niiden hyöty iskunvaimennuksen toiminnan parantamiseksi on todella suuri, koska pyörän hankinnan jälkeen asetukset ovat jonkun toisen kuljettajan painolle säädettyjä ja tehdas-asetuksissaan ne ovat keskipainolle arvioituja säätöjä. Jarrusatulan vaihto kaksimäntäisiin malleihin ja teräspunosjarruletkujen vaihto etujarruihin, on hinta-laatusuhteeltaan hyvä muutos, koska yli kaksimäntäisiin satuloihin mentäessä jarrumuutoksen kustannukset kasvavat kohtuuttomasti.
Jarrujärjestelmän muutoksien jarrutustehon lisääntyminen, iskuvaimennuksen säätöohjeen käytännön testaaminen ja opinnäytetyön rajauksen ulkopuolelle jääneet aiheet moottoripyörän suorituskykyyn liittyen olisivat mielenkiintoisia tutkimuskohteita. Erityisesti iskuvaimennuksen säätöohjeen testaaminen olisi hyödyllistä, koska laadukkaiden ja yksinkertaisten iskunvaimennuksen säätämiseen tarkoitettujen ohjeiden löytäminen on todella haastavaa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia myös, miten nokka-akseli olisi muuttanut dynamometrikäyriä ja iskunvaimennuksen ajotuntuman muutoksia liitteen 8 ohjeenmukaisien vaimennuksien säätämisen jälkeen.