Varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia sak-ajasta
Hodakainen, Maria; Nordgren, Maria (2022)
Hodakainen, Maria
Nordgren, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisajan, toisin sanoen sak-ajan, sisältöä ja merkitystä Lahden kaupungin Liipolan päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajien keskuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sak-ajan käytön toimivuutta.
Opinnäytetyössä kartoitettiin päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sak-ajan käytöstä ja merkityksellisyydestä. Aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kasvokkain tehty haastattelu. Haastattelut äänitettiin, minkä jälkeen ne litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu suomalaisen päivähoito-organisaation avaamisesta, varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusehdoista ja työnkuvasta, varhaiskasvatussuunnitelmien avaamisesta. Viimeinen tietoperustaosio sisältää sak-työajan määritelmää ja sisältöä.
Haastattelujen perusteella sak-aika koetaan tärkeäksi laadukkaan pedagogiikan takaajaksi. Onnistuneen sak-ajan käytön takaa muun muassa rauhoitettu tila. Kollegiaalisen työn lisääminen nähdään potentiaaliseksi parannusehdotukseksi.
Opinnäytetyössä kartoitettiin päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sak-ajan käytöstä ja merkityksellisyydestä. Aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kasvokkain tehty haastattelu. Haastattelut äänitettiin, minkä jälkeen ne litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu suomalaisen päivähoito-organisaation avaamisesta, varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusehdoista ja työnkuvasta, varhaiskasvatussuunnitelmien avaamisesta. Viimeinen tietoperustaosio sisältää sak-työajan määritelmää ja sisältöä.
Haastattelujen perusteella sak-aika koetaan tärkeäksi laadukkaan pedagogiikan takaajaksi. Onnistuneen sak-ajan käytön takaa muun muassa rauhoitettu tila. Kollegiaalisen työn lisääminen nähdään potentiaaliseksi parannusehdotukseksi.