Uudelleenkäytettävä Replay-paketti
Haaja, Verneri (2022)
Haaja, Verneri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067622
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää replay-paketti käyttämällä Unreal Engine pelimoottorin replay-ominaisuuksia. Paketin oli tarkoitus tallentaa pelin tapahtumia viimeisen viiden sekunnin aikana. Paketin täytyi myös toistaa uusintoja välittömästi, kun tarve vaatii. Työn paketin täytyi olla yksinkertaisesti siirrettävissä toiseen projektiin.
Työn toimeksiantaja on Kuura Games Oy. Kuura Games on kotkassa toimiva pelialan yritys, joka julkaisee pelejä ja konsultoi omaa osaamistaan.
Projekti toteutettiin hyödyntämällä Unreal Engine pelimoottorin replay-järjestelmän Streamer-olioita. Streamer-oliot vaativat C++-ohjelmointi kieltä. Käytössä oleva Streamer-olio on MemoryStreamer, joka mahdollistaa välittömien uusintojen käytön. Paketin muu toiminnallisuus luotiin blueprint-systeemin avulla.
Lopputuloksena luotiin uudelleen käytettävä replay-paketti, joka toimii annettujen määreiden mukaan. Pelimoottorin tarjoamat replay-ominaisuudet ovat rajoittuneita ja ne ovat huonosti dokumentoituja. Pelimoottorin replay-ominaisuudet vaikuttavat olevan parempia koko pelien uusintoihin, jotka katsotaan pelin jälkeen.
Työn toimeksiantaja on Kuura Games Oy. Kuura Games on kotkassa toimiva pelialan yritys, joka julkaisee pelejä ja konsultoi omaa osaamistaan.
Projekti toteutettiin hyödyntämällä Unreal Engine pelimoottorin replay-järjestelmän Streamer-olioita. Streamer-oliot vaativat C++-ohjelmointi kieltä. Käytössä oleva Streamer-olio on MemoryStreamer, joka mahdollistaa välittömien uusintojen käytön. Paketin muu toiminnallisuus luotiin blueprint-systeemin avulla.
Lopputuloksena luotiin uudelleen käytettävä replay-paketti, joka toimii annettujen määreiden mukaan. Pelimoottorin tarjoamat replay-ominaisuudet ovat rajoittuneita ja ne ovat huonosti dokumentoituja. Pelimoottorin replay-ominaisuudet vaikuttavat olevan parempia koko pelien uusintoihin, jotka katsotaan pelin jälkeen.