Ilmeet ja tunteet : tunteiden ilmaisukeinoja havainnollistava kyklooppi
Yli-Paavalniemi, Nea (2022)
Lataukset:
Yli-Paavalniemi, Nea
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 2D hahmon kasvojen tunneilmaisua ja selvitettiin ilmeiden tärkeimmät vaikuttajat. Tavoitteena oli luoda tietoisuutta tunteiden viestintäkeinoista, sekä tutkia ristiriitaisten teorioiden kantaa ilmettä ohjaavista osista.
Tutkimuksen pohjana käytettiin perustunteita ilo, suru, viha, inho, yllätys ja pelko. Valittujen tunteiden rakennetta tutkittiin yksilöllisesti ja niitä sekoittamalla selvitettiin ilmeitä hallitsevat kasvonpiirteet. Tunteiden viestimistä tehostavia keinoja pohdittiin myös eläinten ja liikkeen kautta. Tutkimus toteutettiin Krita -ohjelmalla digitaalisten kuvitusten ja animaation avulla. Tulosten perusteella tunneilmaisun tärkeimmät osat ovat suu, silmät ja kulmakarvat.
Tulokset todistavat ilmeitä hallitsevan kasvonpiirteen vaihtelevan perustunteiden välillä, joten luettava ilme syntyy tunteiden välisten erojen ymmärryksellä ja niiden piirteiden voimakkuutta säätelemällä. The purpose of this thesis was to study the ability to convey emotions and to find key features that define them on a 2D characters face. The objective was to create awareness on the ways to express emotions and also examine differing theories about them.
The selected basic emotions used in this study were joy, sadness, anger, disgust, surprise and fear. These emotions were individually examined in structure and then mixed together to determine the most crucial part of an expression. Furthermore, ways to enhance the expression were studied via animals and movement. This study was done by drawing and animating with Krita software.
The results show that the mouth, eyes and eyebrows are important in facial expressions. Consequently the part that leads the expression varies between the basic emotions. Thus creating a readable face requires understanding the difference in emotions and adjusting the intensity of their features.
Tutkimuksen pohjana käytettiin perustunteita ilo, suru, viha, inho, yllätys ja pelko. Valittujen tunteiden rakennetta tutkittiin yksilöllisesti ja niitä sekoittamalla selvitettiin ilmeitä hallitsevat kasvonpiirteet. Tunteiden viestimistä tehostavia keinoja pohdittiin myös eläinten ja liikkeen kautta. Tutkimus toteutettiin Krita -ohjelmalla digitaalisten kuvitusten ja animaation avulla. Tulosten perusteella tunneilmaisun tärkeimmät osat ovat suu, silmät ja kulmakarvat.
Tulokset todistavat ilmeitä hallitsevan kasvonpiirteen vaihtelevan perustunteiden välillä, joten luettava ilme syntyy tunteiden välisten erojen ymmärryksellä ja niiden piirteiden voimakkuutta säätelemällä.
The selected basic emotions used in this study were joy, sadness, anger, disgust, surprise and fear. These emotions were individually examined in structure and then mixed together to determine the most crucial part of an expression. Furthermore, ways to enhance the expression were studied via animals and movement. This study was done by drawing and animating with Krita software.
The results show that the mouth, eyes and eyebrows are important in facial expressions. Consequently the part that leads the expression varies between the basic emotions. Thus creating a readable face requires understanding the difference in emotions and adjusting the intensity of their features.