Eläintuotteiden kulutukseen vaikuttaminen kuvituksen keinoin : kampanjamateriaalin suunnittelu Oikeutta eläimille -järjestön kalastuksen vastaiseen kampanjaan
Rantanen, Taru (2022)
Rantanen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067701
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli kampanjamateriaalien kuvittamista. Työn toimeksiantajana oli Oikeutta eläimille -järjestö. Tavoitteena oli kuvittaa kalastuksen vastainen kampanjamateriaali niin, että kuvitusten avulla voitaisiin vaikuttaa eläintuotteiden kulutukseen. Työprosessin aikana kehityin kuvittajana, sillä työ oli ensimmäinen järjestölle kuvittamani kampanjamateriaali.
Työssä perehdyttiin kalojen uhanalaisuuteen sekä suojeluun Suomessa, ja tutkittiin liikakalastuksen vaikutuksia maailmalla. Työssä myös tutustuttiin tarkemmin kolmeen kalalajiin, jotka esiintyvät kuvituksissa. Tutkimuksessa käsiteltiin kuvituksen voimaa ja keinoja, kuvan suhdetta tekstiin sekä visuaalista markkinointia ja kampanjamateriaalin suunnittelua. Tutkimuksessa myös vertailtiin eri eläinoikeusjärjestöjen ja -tahojen käyttämiä kuvia, sekä pohdittiin niiden vaikutuksia katsojaan.
Työn lopullisena teoksena syntyi tarroja, juliste, esite, ja mainosmateriaalit sosiaaliseen mediaan. Työssä kuvitettiin kolme erilaista kalatarraa suomeksi ja englanniksi, sekä juliste kalastuksesta. Esitteessä sekä mainoskuvissa käytettiin apuna tarrojen ja julisteen kuvituksia. Kaikki kuvitukset toteutettiin digitaalisesti Procreate -ohjelmalla. Niiden tavoitteena oli viestiä katsojalle kalan olevan sosiaalinen ja tunteva eläin.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2021 ja se valmistui keväällä 2022. Työssä kunnioitettiin Oikeutta eläimille -järjestön arvoja ja toiveita. Valmiit kuvitukset onnistuivat välittämään kalojen tunteita, sekä synnyttivät toimivan ja yhtenäisen kokonaisuuden. The thesis processed the illustration of campaign materials. The work was commissioned by the organization of Oikeutta eläimille (animal rights). The aim was to illustrate the anti-fishing campaign material and thereby influence the consumption of animal products. I grew as an illustrator during the work process, because this assingment was the first campaign material I have illustrated for an organization.
The work explored the endangerment and protection of fish populations in Finland, and the effects of overfishing around the world. The three fish species seen in the illustrated work were explored more in depth. The research addressed the power and means of illustration, the relationship between the image and text, visual marketing and design of campaign material. The research also compared the images used by different animal rights organizations and considered their implications on the viewer.
The final work included stickers, a poster, a flyer and promotional materials for social media. The three stickers were each illustrated with a different fish, and were done in two languages: Finnish and English. There was also a poster about fishing. The illustrations used in the stickers and poster were used when making the flyer and advertising images. All illustrations were done digitally by using Procreate software. The goal was to send a message to the viewer that fish are a social and sensible animals.
The thesis was started during fall of 2021, and it was completed in the spring of 2022. The work respected the values and wishes of the organization, Oikeutta eläimille. The final illustrations managed to transmit the emotions of the fish and created a functional entirety.
Työssä perehdyttiin kalojen uhanalaisuuteen sekä suojeluun Suomessa, ja tutkittiin liikakalastuksen vaikutuksia maailmalla. Työssä myös tutustuttiin tarkemmin kolmeen kalalajiin, jotka esiintyvät kuvituksissa. Tutkimuksessa käsiteltiin kuvituksen voimaa ja keinoja, kuvan suhdetta tekstiin sekä visuaalista markkinointia ja kampanjamateriaalin suunnittelua. Tutkimuksessa myös vertailtiin eri eläinoikeusjärjestöjen ja -tahojen käyttämiä kuvia, sekä pohdittiin niiden vaikutuksia katsojaan.
Työn lopullisena teoksena syntyi tarroja, juliste, esite, ja mainosmateriaalit sosiaaliseen mediaan. Työssä kuvitettiin kolme erilaista kalatarraa suomeksi ja englanniksi, sekä juliste kalastuksesta. Esitteessä sekä mainoskuvissa käytettiin apuna tarrojen ja julisteen kuvituksia. Kaikki kuvitukset toteutettiin digitaalisesti Procreate -ohjelmalla. Niiden tavoitteena oli viestiä katsojalle kalan olevan sosiaalinen ja tunteva eläin.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2021 ja se valmistui keväällä 2022. Työssä kunnioitettiin Oikeutta eläimille -järjestön arvoja ja toiveita. Valmiit kuvitukset onnistuivat välittämään kalojen tunteita, sekä synnyttivät toimivan ja yhtenäisen kokonaisuuden.
The work explored the endangerment and protection of fish populations in Finland, and the effects of overfishing around the world. The three fish species seen in the illustrated work were explored more in depth. The research addressed the power and means of illustration, the relationship between the image and text, visual marketing and design of campaign material. The research also compared the images used by different animal rights organizations and considered their implications on the viewer.
The final work included stickers, a poster, a flyer and promotional materials for social media. The three stickers were each illustrated with a different fish, and were done in two languages: Finnish and English. There was also a poster about fishing. The illustrations used in the stickers and poster were used when making the flyer and advertising images. All illustrations were done digitally by using Procreate software. The goal was to send a message to the viewer that fish are a social and sensible animals.
The thesis was started during fall of 2021, and it was completed in the spring of 2022. The work respected the values and wishes of the organization, Oikeutta eläimille. The final illustrations managed to transmit the emotions of the fish and created a functional entirety.
