Penttilän saharakennuksen 3D-mallintaminen ja animoiminen historiallisen aineiston perusteella
Kuvaja, Sami (2022)
Kuvaja, Sami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa kuvien perusteella Joensuun Penttilässä sijainnut saharakennus ja animoida se. Tavoitteena oli oppia mallintamaan kuvien perusteella. Työ sisälsi valokuvien etsintää, sosiaalisen median hyödyntämistä ja oppia uutta tutoriaalien ja viestinnän avulla. 3D-mallintamisen prosessi on tehty Blender-ohjelmassa ja videoteoksen editointi Adobe Premiere Pro-ohjelmassa. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa.
Opinnäytetyössä tutkin paljon eri aikakausien valokuvia, jotta saisi yleisen kuvan siitä, millä tavalla Penttilän saha on muuttunut ennen viimeistä tulipaloa. Oli välttämätöntä tutustua liikkeen simuloimiseen, jotta videoon saatiin realistisesti liikkuvia elementtejä.
Toiminnallinen työvaihe keskittyy Blenderin ominaisuuksiin tutoriaalien ja havainnoinnin avulla. Työssä on etsitty animoinnin ja teksturoinnin avulla sopivimpia ratkaisuja tiedostokoon optimoimiseksi alle 500 megatavuun. Renderointi vaatii tietokoneelta suurta laskentatehoa. Pieneen tiedostokokoon pyrkiminen oli tärkeätä, koska videon renderoimisessa on käytetty Sheeplt-renderointifarmia.
Opinnäytteen tuloksena syntyi viisi videoklippiä, jotka koostettiin yhdeksi videoteokseksi. Teos sisältää alkulogon, sahan nousemisanimaation sekä kameran kulkemisen sahan ympäri.
Opinnäytetyössä tutkin paljon eri aikakausien valokuvia, jotta saisi yleisen kuvan siitä, millä tavalla Penttilän saha on muuttunut ennen viimeistä tulipaloa. Oli välttämätöntä tutustua liikkeen simuloimiseen, jotta videoon saatiin realistisesti liikkuvia elementtejä.
Toiminnallinen työvaihe keskittyy Blenderin ominaisuuksiin tutoriaalien ja havainnoinnin avulla. Työssä on etsitty animoinnin ja teksturoinnin avulla sopivimpia ratkaisuja tiedostokoon optimoimiseksi alle 500 megatavuun. Renderointi vaatii tietokoneelta suurta laskentatehoa. Pieneen tiedostokokoon pyrkiminen oli tärkeätä, koska videon renderoimisessa on käytetty Sheeplt-renderointifarmia.
Opinnäytteen tuloksena syntyi viisi videoklippiä, jotka koostettiin yhdeksi videoteokseksi. Teos sisältää alkulogon, sahan nousemisanimaation sekä kameran kulkemisen sahan ympäri.