”Digi-Initium” : digitaalisen sosiaaliohjauksen palvelun kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Kontula-Ojala, Tiina (2022)
Kontula-Ojala, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077809
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli vastata laajasti tunnistettuun sosiaalialan digitaalisten palvelujen kehittämisen tarpeeseen. Vuosien ajan, sosiaalialan palvelut ovat käyneet läpi organisatorisia ja toiminnallisia muutoksia. Suurimmat muutokset ovat vasta tulossa uusien SOTE-alueiden myötä. Julkisen rahoituksen riittämättömyys sekä palvelujen saatavuus huolettavat. Koronapandemia kiihdytti sosiaalialan digitaalisten palvelujen kehittämistä. Niistä kaavaillaan vastausta palveluiden saatavuusongelmiin, sekä palveluiden tehokkaampaan tuottamiseen. Palveluja halutaan myös kehittää enemmän asiakaslähtöisiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimia DigiPoint-hankkeessa pilotoidun digitaalisen sosiaaliohjauksen palvelun jatkokehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää palvelusta valmis palvelutuote, liiketoiminnan pohjaksi, omaa yritystoimintaa varten. Kehittämismenetelmäksi valikoitui palvelumuotoilu, jonka olennaisia osa-alueita ovat tutkimuksellisuus, asiakasymmärrys ja yhteiskehittäminen. Teoriaosuus sosiaalialan digitaalisten palveluiden nykytilasta ja kehittämistarpeista tuki palvelumuotoiluprosessin määrittely-, tutkimus- ja ymmärrysvaihetta. Yhteiskehittämisessä olivat mukana kolme asiakasasiantuntijaa palvelun pilotoinnista sekä työelämänedustajia sosiaalialan julkiselta, yksityiseltä sekä kolmannelta sektorilta. Raportoinnin tukena toimi kehittämispäiväkirja palvelumuotoilun prosessista.
Kehittämisprosessin aikana kasvoi ymmärrys palvelumuotoilun käyttökelpoisuudesta sosiaalialan palveluiden kehittämisessä. Palvelumuotoilun iteratiivisuus palveli kehittämistyötä hyvin. Palvelumuotoilun lopputuotteena syntyi konsepti palvelutuotteelle, sekä konseptin mukainen esite valmiista palvelutuotteesta. Esite annettiin palvelutuotteesta kiinnostuneille tahoille arvioitavaksi. Arvioinnissa oli mukana myös asiakasasiantuntijat sekä työharjoittelun työpari, joka oli mukana digitaalisen sosiaaliohjauksen palvelun pilotoinnissa. Kehitystyö jatkuu opinnäytetyöprosessin päätyttyä kohti oman liiketoiminnan käynnistämistä.
Asiasanat: digitaalisuus, sosiaaliala, sosiaaliohjaus, digitaaliset palvelut, palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimia DigiPoint-hankkeessa pilotoidun digitaalisen sosiaaliohjauksen palvelun jatkokehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää palvelusta valmis palvelutuote, liiketoiminnan pohjaksi, omaa yritystoimintaa varten. Kehittämismenetelmäksi valikoitui palvelumuotoilu, jonka olennaisia osa-alueita ovat tutkimuksellisuus, asiakasymmärrys ja yhteiskehittäminen. Teoriaosuus sosiaalialan digitaalisten palveluiden nykytilasta ja kehittämistarpeista tuki palvelumuotoiluprosessin määrittely-, tutkimus- ja ymmärrysvaihetta. Yhteiskehittämisessä olivat mukana kolme asiakasasiantuntijaa palvelun pilotoinnista sekä työelämänedustajia sosiaalialan julkiselta, yksityiseltä sekä kolmannelta sektorilta. Raportoinnin tukena toimi kehittämispäiväkirja palvelumuotoilun prosessista.
Kehittämisprosessin aikana kasvoi ymmärrys palvelumuotoilun käyttökelpoisuudesta sosiaalialan palveluiden kehittämisessä. Palvelumuotoilun iteratiivisuus palveli kehittämistyötä hyvin. Palvelumuotoilun lopputuotteena syntyi konsepti palvelutuotteelle, sekä konseptin mukainen esite valmiista palvelutuotteesta. Esite annettiin palvelutuotteesta kiinnostuneille tahoille arvioitavaksi. Arvioinnissa oli mukana myös asiakasasiantuntijat sekä työharjoittelun työpari, joka oli mukana digitaalisen sosiaaliohjauksen palvelun pilotoinnissa. Kehitystyö jatkuu opinnäytetyöprosessin päätyttyä kohti oman liiketoiminnan käynnistämistä.
Asiasanat: digitaalisuus, sosiaaliala, sosiaaliohjaus, digitaaliset palvelut, palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen