Brändi-identiteetin luominen hiusalan yritykselle
Vihersalo, Rosa (2022)
Vihersalo, Rosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098027
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli brändi-identiteetin luominen hiusalan yritykselle. Tarkoituksena oli, että toimeksiantajayritykselle kehitetään sille sopiva brändi-identiteetti, joka muodostetaan myös visuaaliseen muotoon brändiohjeistukseksi. Opasta toimeksiantajayritys voi hyödyntää muun muassa perehdyttäessä uusia työntekijöitä tai avatessa uusia liikkeitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli kirjallisuuden perusteella brändiä, kuten sen määritelmää ja merkitystä pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta sekä brändi-identiteetin ja brändi-imagon eroavaisuuksia. Lisäksi teoriaperusta käsitteli brändi-identiteetin suunnittelua sekä brändiohjeistusta.
Brändi-identiteetin rakentamisen taustatutkimuksessa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä haastateltaessa kohdeyrityksen koko henkilökuntaa sekä brändin ja visuaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Lisäksi työtä varten hyödynnettiin benchmarking-menetelmää.
Työn lopputuloksena syntyi kohdeyritykselle brändi-identiteetti ja sitä ohjaava brändiohjeistus. Brändiohjeistus sisältää teorian ja tutkimuksen pohjalta rakennetun kohdeyrityksen brändi-identiteetin, mission, vision, arvot ja bränditarinan sekä tälle luodut ostajapersoonat. Ohjeistuksessa on myös lyhyt versio visuaalisesta identiteetistä ja kommunikaatiotyylistä.
Laadittu brändiohjeistus luovutettiin yrityksen käyttöön brändin yhtenäisen ja johdonmukaisen toteuttamisen tueksi. Brändi-identiteetti laadittiin, jotta toimeksiantajayrityksellä olisi yhdenmukainen brändi, jonka avulla yrityksen tunnettuus lisääntyisi ja liiketoiminta kasvaisi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli kirjallisuuden perusteella brändiä, kuten sen määritelmää ja merkitystä pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta sekä brändi-identiteetin ja brändi-imagon eroavaisuuksia. Lisäksi teoriaperusta käsitteli brändi-identiteetin suunnittelua sekä brändiohjeistusta.
Brändi-identiteetin rakentamisen taustatutkimuksessa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä haastateltaessa kohdeyrityksen koko henkilökuntaa sekä brändin ja visuaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Lisäksi työtä varten hyödynnettiin benchmarking-menetelmää.
Työn lopputuloksena syntyi kohdeyritykselle brändi-identiteetti ja sitä ohjaava brändiohjeistus. Brändiohjeistus sisältää teorian ja tutkimuksen pohjalta rakennetun kohdeyrityksen brändi-identiteetin, mission, vision, arvot ja bränditarinan sekä tälle luodut ostajapersoonat. Ohjeistuksessa on myös lyhyt versio visuaalisesta identiteetistä ja kommunikaatiotyylistä.
Laadittu brändiohjeistus luovutettiin yrityksen käyttöön brändin yhtenäisen ja johdonmukaisen toteuttamisen tueksi. Brändi-identiteetti laadittiin, jotta toimeksiantajayrityksellä olisi yhdenmukainen brändi, jonka avulla yrityksen tunnettuus lisääntyisi ja liiketoiminta kasvaisi.