Markkinointisuunnitelma karting-yritykselle
Ojanen, Sanna (2022)
Ojanen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva markkinointisuunnitelma, sekä kerätä pienyrityksen markkinoinnin onnistumiseen liittyvää tietoa. Tavoitteena oli helpottaa toimeksiantajayrityksen markkinoinnin suunnittelua ja löytää keinot, joilla päästään tavoitteisiin ja erotutaan kilpailijoista. Toimeksiantajana toimi karting-alan yritys Formula Center Helsinki. Teoriaosuus opinnäytetyössä pohjautuu markkinoinnin keinoihin ja sen seurantaan. Teoriaa rajattiin pienyrityksen kannalta olennaisiin keinoihin. Lisäksi teoriaosuudessa tuotiin esille Covid-19 tuomia muutoksia markkinointiin, sekä niitä muutoksia, jotka tulevat mahdollisesti vaikuttamaan markkinointiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu käytiin avoimena keskusteluna yrityksen toimitusjohtajan kanssa, joka vastaa yrityksen markkinoinnista. Vastausten perusteella luotiin yritykselle SWOT- ja kilpailija-analyysi, joilla kartoitettiin yrityksen nykytilaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka tukee yrityksen tavoitteita. Suunnitelmaan toimenpiteitä helpottamaan, muodostettiin kanavakohtainen suunnitelma ja markkinoinnin vuosikello.
Kehitysehdotuksena voidaan todeta, että tavoitteiden saavuttamiseksi, on hyödynnettävä monipuolisia markkinoinnin keinoja. Markkinointia on myös seurattava ja mitattava säännöllisesti. Työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa, jotta tuotoksesta muodostui yrityksen tarpeiden ja toiveiden mukainen. Markkinointisuunnitelma auttaa yritystä suunnittelemaan ja kehittämään markkinointiaan entistä paremmin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu käytiin avoimena keskusteluna yrityksen toimitusjohtajan kanssa, joka vastaa yrityksen markkinoinnista. Vastausten perusteella luotiin yritykselle SWOT- ja kilpailija-analyysi, joilla kartoitettiin yrityksen nykytilaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka tukee yrityksen tavoitteita. Suunnitelmaan toimenpiteitä helpottamaan, muodostettiin kanavakohtainen suunnitelma ja markkinoinnin vuosikello.
Kehitysehdotuksena voidaan todeta, että tavoitteiden saavuttamiseksi, on hyödynnettävä monipuolisia markkinoinnin keinoja. Markkinointia on myös seurattava ja mitattava säännöllisesti. Työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa, jotta tuotoksesta muodostui yrityksen tarpeiden ja toiveiden mukainen. Markkinointisuunnitelma auttaa yritystä suunnittelemaan ja kehittämään markkinointiaan entistä paremmin tulevaisuudessa.