Aloittelevan elektronisen musiikin tuottajan markkinoinnin haasteet Suomessa
Laakso, Aku (2022)
Laakso, Aku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108179
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on aloittelevan elektronisen musiikin tuottajan markkinoinnin haasteet Suomessa. Kyseiseen aiheeseen päädyin, koska halusin yhdistää oman intohimoni, eli elektronisen musiikin vahvasti opinnoissani läsnä olleeseen aiheeseen eli markkinointiin. Kyseisestä aiheesta, jossa nämä kaksi olisivat yhdistettynä, ei myöskään itsessään löydy vielä kovin paljon tietoa. Olen myös itse tällä hetkellä aloitteleva elektronisen musiikin tuottaja, joten hyödyn tästä työstä ja toivon myös sen auttavan muita samassa tilanteessa olevia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys koostuu markkinoinnin, digimarkkinoinnin, sosiaalisen median ja elektronisen musiikin käsitteiden ja niihin liittyvän historian avaamisesta. Työssä on myös lähdetty markkinointisuunnitelman kautta avaamaan niitä haasteita, joita aloittelevalla artistilla alkuvaiheessa on näkyvyyden saamisessa. Työtä varten on myös haastateltu tällä hetkellä nousussa olevaa suomalaista dj-tuottaja Thastoria.
Tavoitteena tässä työssä on avata aloittelevan artistin läpikäymää prosessia hänen ensimmäisistä valmiista kappaleistansa siihen, että hän esittää niitä yleisölle ja ansaitsee myös sitä kautta. Matkan varrelta tähän pisteeseen on purettu kaikkia eteen tulevia haasteita, markkinointiin painottuen. Myös oman soundin uniikkius nousee esiin ja on yksi tämän opinnäytetyön tärkeimpiä aiheita.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys koostuu markkinoinnin, digimarkkinoinnin, sosiaalisen median ja elektronisen musiikin käsitteiden ja niihin liittyvän historian avaamisesta. Työssä on myös lähdetty markkinointisuunnitelman kautta avaamaan niitä haasteita, joita aloittelevalla artistilla alkuvaiheessa on näkyvyyden saamisessa. Työtä varten on myös haastateltu tällä hetkellä nousussa olevaa suomalaista dj-tuottaja Thastoria.
Tavoitteena tässä työssä on avata aloittelevan artistin läpikäymää prosessia hänen ensimmäisistä valmiista kappaleistansa siihen, että hän esittää niitä yleisölle ja ansaitsee myös sitä kautta. Matkan varrelta tähän pisteeseen on purettu kaikkia eteen tulevia haasteita, markkinointiin painottuen. Myös oman soundin uniikkius nousee esiin ja on yksi tämän opinnäytetyön tärkeimpiä aiheita.