Pelaajalle viestiminen partikkeliefekteillä virtuaalitodellisuuspeleissä
Hiltunen, Lauri (2022)
Hiltunen, Lauri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118454
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten partikkeliefektejä voidaan käyttää osana virtuaalitodellisuuspelin käyttöliittymää ja miten niillä voidaan viestiä pelaajalle olennaista tietoa, kuten pelihahmon elinvoiman määrä. Työssä keskitytään pelimaailman sisäisiin käyttöliittymän osiin ja niissä käytettäviin partikkeliefekteihin. Työssä toteutettiin Kurja Demo -pelin käyttöliittymään partikkeliefektien avulla elinvoiman ja taikavoiman viestimisen pelaajalle. Lisäksi peliin toteutettiin partikkeliarvoitus, joka pelaajan täytyy ratkaista, jotta voi edetä pelissä.
Opinnäytetyössä käydään läpi erilaisia käyttöliittymien esitystapoja ja tarkastellaan partikkeliefektien toimintaa yleisellä tasolla. Käytännön osuuden toteutus tapahtui Dreal-yrityksessä. Toteutukseen käytettiin GIMP-kuvanmanipulointiohjelmaa, Blender-mallinnusohjelmaa, Visual studio -koodieditoria ja Unity-pelimoottoria. Lisäksi työssä vertailtiin toteutettuja käyttöliittymän osia toisen virtuaalitodellisuuspelin käyttöliittymän vastaaviin osiin, jotka ovat toteutettu eri menetelmillä.
Käyttöliittymänelementtien lisäksi työn tuloksena syntyi jatkokehitys ideoita. Vertailu toiseen peliin havainnollisti, että pelaajalle tietoa viestiviä käyttöliittymän osia on mahdollista toteuttaa eri tavoin. Partikkeliefektit osana käyttöliittymää ovat toimiva tapa viestiä pelaajalle virtuaalitodellisuuspeleissä.
Opinnäytetyössä käydään läpi erilaisia käyttöliittymien esitystapoja ja tarkastellaan partikkeliefektien toimintaa yleisellä tasolla. Käytännön osuuden toteutus tapahtui Dreal-yrityksessä. Toteutukseen käytettiin GIMP-kuvanmanipulointiohjelmaa, Blender-mallinnusohjelmaa, Visual studio -koodieditoria ja Unity-pelimoottoria. Lisäksi työssä vertailtiin toteutettuja käyttöliittymän osia toisen virtuaalitodellisuuspelin käyttöliittymän vastaaviin osiin, jotka ovat toteutettu eri menetelmillä.
Käyttöliittymänelementtien lisäksi työn tuloksena syntyi jatkokehitys ideoita. Vertailu toiseen peliin havainnollisti, että pelaajalle tietoa viestiviä käyttöliittymän osia on mahdollista toteuttaa eri tavoin. Partikkeliefektit osana käyttöliittymää ovat toimiva tapa viestiä pelaajalle virtuaalitodellisuuspeleissä.