Hävikkilounaskahvilan liiketoimintasuunnitelma
Havasto, Laura; Jyrkinen, Emma (2022)
Havasto, Laura
Jyrkinen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108366
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin ruoka-apu järjestö Manna-avulle. He ovat avaamassa Hävikkilounas -kahvilaa Espoon Kiloon. Opinnäytetyö toimii heille liiketoimintasuunnitelmana. Liiketoimintasuunnitelmassa on hyödynnetty Business Model Canvasta visuaalisena työkaluna.
Opinnäytetyön tietoperustana on; liiketoimintasuunnitelma, liikeidea, ympäristöanalyysi, markkinointi, ruokahävikki sekä suurimpana Business Model Canvas. Business Model Canvas koostuu yhdeksästä pääkohdasta, mitä käydään opinnäytetyössä yksityiskohtaisemmin läpi. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui Google forms lomakkeella. Se jaettiin Facebookissa Espoon Kilon paikallisryhmään, jotta se tavoittaisi mahdolliset tulevaisuuden asiakkaat. Facebook ryhmässä on jäseniä 2500. Vastauksia kyselyyn tuli 39. Kyselyä pidettiin Facebook ryhmässä yhden vuorokauden ajan. Kysely oli avoinna 25.1.2022.
Kyselystä ilmeni kiinnostus hävikkiruoka konseptia kohtaan. Vastaajat mielsivät konseptin trendikkääksi sekä ajankohtaiseksi. Monet vastaajista valitsevat kahvilan sijainnin, hinnan ja arvojen perusteella. Kyselyssä kuitenkin ilmeni myös mietintä hävikistä muodostuvan ruuan laadusta. Pystytäänkö kylmäketju ja laatu pitämään tasaisena?
Opinnäytetyön tietoperustana on; liiketoimintasuunnitelma, liikeidea, ympäristöanalyysi, markkinointi, ruokahävikki sekä suurimpana Business Model Canvas. Business Model Canvas koostuu yhdeksästä pääkohdasta, mitä käydään opinnäytetyössä yksityiskohtaisemmin läpi. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui Google forms lomakkeella. Se jaettiin Facebookissa Espoon Kilon paikallisryhmään, jotta se tavoittaisi mahdolliset tulevaisuuden asiakkaat. Facebook ryhmässä on jäseniä 2500. Vastauksia kyselyyn tuli 39. Kyselyä pidettiin Facebook ryhmässä yhden vuorokauden ajan. Kysely oli avoinna 25.1.2022.
Kyselystä ilmeni kiinnostus hävikkiruoka konseptia kohtaan. Vastaajat mielsivät konseptin trendikkääksi sekä ajankohtaiseksi. Monet vastaajista valitsevat kahvilan sijainnin, hinnan ja arvojen perusteella. Kyselyssä kuitenkin ilmeni myös mietintä hävikistä muodostuvan ruuan laadusta. Pystytäänkö kylmäketju ja laatu pitämään tasaisena?