Teerenpeli-pullo : viskipullon muotoilu lahtelaiselle ravintola ja tislaamo ketjulle
Leivonen, Toni (2022)
Leivonen, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118555
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli muotoilla Teerenpeli Yhtiöt Oy:lle uusi lasipullo. Tavoitteina oli parantaa käytettävyyttä edellisestä pullosta, vähentää ympäristön kuormitusta, sekä antaa pullolle ulkomuoto, joka erottuu markkinoilla ja edustaa toimeksiantajan brändiä.
Työ aloitettiin hakemalla tietoa viskikulttuurista, toimeksiantajasta, sekä lasipullojen tuotannosta. Tieto löytyi aiheeseen omistautuneesta kirjallisuudesta ja nettisivustoilta, tai toimeksiantajan omistamateriaaleista. Toimeksiantajaan tutustuttiin myös vierailemalla heidän ravintolassaan, tislaamossaan ja toimistollaan.
Tutkimuksen syventyessä vertailtiin kilpailevia tuotteita Teerenpelin nykyiseen ulkomuodon ja hyllynäkyvyyden kautta. Pullon käytettävyyttä arvioitiin haastattelemalla ravintolahenkilökuntaa useammasta ravintolasta, vertailemalla pullosta nesteen kaatoa muihin pulloihin, ja Teerenpelin saaman käyttäjäpalautteen pohjalta. Myös teoriatietoa haettiin siitä, minkälaiset asiat vaikuttavat nesteen virtaamiseen pullosta. Sekä ulkomaalaisia, että Suomalaisia viskiharrastajia lähestyttiin kyselyjen ja työpajojen kautta viskipulloihin liittyvien mielikuvien selvittämiseksi. Pullojen ympäristövaikutteiden vähentämisestä haettiin myös tietoa.
Vastausten pohjalta arvioitiin, että uuden pullon tulisi olla selkeä ja vahva muodoiltaan, tasapainoilla geometrisyyden ja pehmeälinjaisuuden välillä, sekä hillitty. Siinä tulisi myös olla Teerenpelistä muistuttava yksityiskohta. Ratkaisuja ideoitiin luonnostelun ja mallinnusten avulla. Näistä ideoista kerättiin palautetta käyttäjiltä ja toimeksiantajalta, samalla kehittäen konsepteja eteenpäin. Mallinuksista myös tehtiin fyysisiä malleja käytännön testaamista varten.
Syntynyt pullomalli oli uniikki muotoilultaan ja toi Teerenpelin brändin ilmi. Pullon kaulan muoto paransi nesteen kaatoa edellisestä, ja kevyempi ja tasapainoisempi pullo oli mielittävämpi käsitellä. Pullon ympäristön rasittavuus oli myös minimoitu rakenteellisilla ja materiaali ratkaisuilla. The purpose of this work was to design a new bottle for the Teerenpeli Group that when compared to their current bottle would be better to use, strains the environment less, and stands out among competitors, all the while representing the brand of Teerenpeli.
As a basis knowledge was gathered about whisky culture, the brand of the client, and the production of glass bottles. Learning was done through literature and online pages dedicated to each subject, as well as through the materials the client itself possessed. The restaurant, distillery, and office of Teerenpeli were visited to learn more of their business and brand.
Deeper research was done on the products of the competitors, and how they appear in the store. The usability of the bottle was tested through the staff of different restaurants, user feedback, and through testing the flow of liquids in various bottles. The physics and behavior of liquid when it is poured were also looked into. Workshops and questionnaires were employed to learn about the image whisky had in the mind of both foreign and Finnish hobbyists. Another field that was researched was how the environmental impact of glass bottles could be lessened.
Based on the answers it was assessed, that in order to represent the Teerenpeli brand, the new bottle ought to have a strong and clear appearance, that balances between geometric and smooth shapes. The bottle should appear composed, yet with a detail that reminds of the client. Possible ideas were generated through sketching and modeling, and they were further refined in communication with both users and the client. 3d-printed models were used to test the usability of the bottle in practice.
The resulting bottle design was unique, and representative of the brand of Teerenpeli. It was easier to use due to the shape of the neck making the pouring of liquids more reliable. The bottle was lighter and its weight was distributed more evenly, making its handling more pleasant. The reduced weight in addition to material choices made the bottle more environmentally friendly.
Työ aloitettiin hakemalla tietoa viskikulttuurista, toimeksiantajasta, sekä lasipullojen tuotannosta. Tieto löytyi aiheeseen omistautuneesta kirjallisuudesta ja nettisivustoilta, tai toimeksiantajan omistamateriaaleista. Toimeksiantajaan tutustuttiin myös vierailemalla heidän ravintolassaan, tislaamossaan ja toimistollaan.
Tutkimuksen syventyessä vertailtiin kilpailevia tuotteita Teerenpelin nykyiseen ulkomuodon ja hyllynäkyvyyden kautta. Pullon käytettävyyttä arvioitiin haastattelemalla ravintolahenkilökuntaa useammasta ravintolasta, vertailemalla pullosta nesteen kaatoa muihin pulloihin, ja Teerenpelin saaman käyttäjäpalautteen pohjalta. Myös teoriatietoa haettiin siitä, minkälaiset asiat vaikuttavat nesteen virtaamiseen pullosta. Sekä ulkomaalaisia, että Suomalaisia viskiharrastajia lähestyttiin kyselyjen ja työpajojen kautta viskipulloihin liittyvien mielikuvien selvittämiseksi. Pullojen ympäristövaikutteiden vähentämisestä haettiin myös tietoa.
Vastausten pohjalta arvioitiin, että uuden pullon tulisi olla selkeä ja vahva muodoiltaan, tasapainoilla geometrisyyden ja pehmeälinjaisuuden välillä, sekä hillitty. Siinä tulisi myös olla Teerenpelistä muistuttava yksityiskohta. Ratkaisuja ideoitiin luonnostelun ja mallinnusten avulla. Näistä ideoista kerättiin palautetta käyttäjiltä ja toimeksiantajalta, samalla kehittäen konsepteja eteenpäin. Mallinuksista myös tehtiin fyysisiä malleja käytännön testaamista varten.
Syntynyt pullomalli oli uniikki muotoilultaan ja toi Teerenpelin brändin ilmi. Pullon kaulan muoto paransi nesteen kaatoa edellisestä, ja kevyempi ja tasapainoisempi pullo oli mielittävämpi käsitellä. Pullon ympäristön rasittavuus oli myös minimoitu rakenteellisilla ja materiaali ratkaisuilla.
As a basis knowledge was gathered about whisky culture, the brand of the client, and the production of glass bottles. Learning was done through literature and online pages dedicated to each subject, as well as through the materials the client itself possessed. The restaurant, distillery, and office of Teerenpeli were visited to learn more of their business and brand.
Deeper research was done on the products of the competitors, and how they appear in the store. The usability of the bottle was tested through the staff of different restaurants, user feedback, and through testing the flow of liquids in various bottles. The physics and behavior of liquid when it is poured were also looked into. Workshops and questionnaires were employed to learn about the image whisky had in the mind of both foreign and Finnish hobbyists. Another field that was researched was how the environmental impact of glass bottles could be lessened.
Based on the answers it was assessed, that in order to represent the Teerenpeli brand, the new bottle ought to have a strong and clear appearance, that balances between geometric and smooth shapes. The bottle should appear composed, yet with a detail that reminds of the client. Possible ideas were generated through sketching and modeling, and they were further refined in communication with both users and the client. 3d-printed models were used to test the usability of the bottle in practice.
The resulting bottle design was unique, and representative of the brand of Teerenpeli. It was easier to use due to the shape of the neck making the pouring of liquids more reliable. The bottle was lighter and its weight was distributed more evenly, making its handling more pleasant. The reduced weight in addition to material choices made the bottle more environmentally friendly.