Palveluyrityksen markkinoinnin saavuttavuus monikanavaisessa viestinnässä : case: OVV Asuntopalvelut
Pehkonen, Niina (2022)
Pehkonen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palveluyrityksen markkinoinnin saavuttavuuden tutkiminen viestinnässä, joka hyödyntää useita eri viestintä- ja markkinointikanavia. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selkeä käsitys siitä, kuinka hyvin OVV Asuntopalveluiden Joensuun toimipisteen markkinointi ja viestintä tavoittaa asiakkaat eri kanavissa. Opinnäytetyön tietopohja koostuu markkinoinnin, eri markkinointikeinojen sekä näiden keinojen hyödyntämisen ja mittaamisen tutkimustiedosta sekä teoriasta.
Osana opinnäytetyötä suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen markkinoinnin tavoittavuutta. Kyselyn vastaajina toimivat OVV Asuntopalveluiden asiakkaat, eli vuokra-asuntojen omistajat, sekä asukkaat. Kyselytutkimuksen kysymysten aiheet keskittyivät OVV Asuntopalveluiden markkinointiin ja viestintään.
Tutkimuksen tulosten pohjalta yrityksellä on mahdollisuus kehittää ja päivittää markkinointiaan. Opinnäytetyö lisäksi tukee yritystä markkinoinnin suunnittelussa ja kohdentamisessa. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta pystytään kartoittamaan, minkä ikäiset ja millä alueilla asuvat asiakkaat näkevät minkäkin kanavan sisältöä.
Osana opinnäytetyötä suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen markkinoinnin tavoittavuutta. Kyselyn vastaajina toimivat OVV Asuntopalveluiden asiakkaat, eli vuokra-asuntojen omistajat, sekä asukkaat. Kyselytutkimuksen kysymysten aiheet keskittyivät OVV Asuntopalveluiden markkinointiin ja viestintään.
Tutkimuksen tulosten pohjalta yrityksellä on mahdollisuus kehittää ja päivittää markkinointiaan. Opinnäytetyö lisäksi tukee yritystä markkinoinnin suunnittelussa ja kohdentamisessa. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta pystytään kartoittamaan, minkä ikäiset ja millä alueilla asuvat asiakkaat näkevät minkäkin kanavan sisältöä.