Hahmon liikkeenkaappaus videokuvasta : tutkimus Plask -ohjelmiston käytöstä peliteollisuutta varten
Rautiainen, Timo (2022)
Rautiainen, Timo
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Plask-ohjelmiston käyttöä peliteollisuuden tarpeita varten. Plaskin avulla videolla näkyvän henkilön liikkeen voi tallentaa digitaaliseen muotoon. Työ tehtiin toimeksiantona Pixtell Oy:lle.
Opinnäytetyössä tutkittiin ensin, mitkä asiat Plaskiin vietävillä videolla vaikuttavat animaatioiden laatuun. Tätä tutkittiin tekemällä videoita kahdella tavalla. Ensin kuvattiin videoita kotiolosuhteissa ilman ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja videokuvaskalustoa. Toisella kuvauskerralla panostettiin kuvauskalustoon ja kuvausympäristöön kuvaamalla videoita järjestelmäkameralla green screen -studiossa lisävalojen kanssa. Plaskista saatuja animaatioita tarkasteltiin ja niille tehtiin tarpeellisia korjaustoimenpiteitä. Lopullinen tarkistus tehtiin Pixtell Oy:n kehittämässä Unreal Engine -ympäristössä viemällä animaatiot pelihahmoille.
Animaatioita tarkasteltaessa johtopäätöksenä on se, että videoissa tasainen valaistus ja kuvakulman pitäminen lähellä lattiaa ovat tärkeimmät ominaisuudet. Kamerasta myös kannattaa pitää automaattiasetukset poissa. Jos videolla nämä asiat otetaan huomioon, niin Plask on hyvä ohjelma tehdä animaatioita. Animaatioita ei kuitenkaan sellaisenaan voi käyttää peliympäristössä, sillä animaatioita pitää ensin jälkikäsitellä.
Opinnäytetyössä tutkittiin ensin, mitkä asiat Plaskiin vietävillä videolla vaikuttavat animaatioiden laatuun. Tätä tutkittiin tekemällä videoita kahdella tavalla. Ensin kuvattiin videoita kotiolosuhteissa ilman ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja videokuvaskalustoa. Toisella kuvauskerralla panostettiin kuvauskalustoon ja kuvausympäristöön kuvaamalla videoita järjestelmäkameralla green screen -studiossa lisävalojen kanssa. Plaskista saatuja animaatioita tarkasteltiin ja niille tehtiin tarpeellisia korjaustoimenpiteitä. Lopullinen tarkistus tehtiin Pixtell Oy:n kehittämässä Unreal Engine -ympäristössä viemällä animaatiot pelihahmoille.
Animaatioita tarkasteltaessa johtopäätöksenä on se, että videoissa tasainen valaistus ja kuvakulman pitäminen lähellä lattiaa ovat tärkeimmät ominaisuudet. Kamerasta myös kannattaa pitää automaattiasetukset poissa. Jos videolla nämä asiat otetaan huomioon, niin Plask on hyvä ohjelma tehdä animaatioita. Animaatioita ei kuitenkaan sellaisenaan voi käyttää peliympäristössä, sillä animaatioita pitää ensin jälkikäsitellä.