Työelämäyhteistyön parantaminen palvelumuotoilun avulla CASE: Kainuun ammattiopisto hiusala
Jokinen, Sirpa (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128930
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu aiemmin tekemään Restenomi (YAMK) opinnäytetyöhöni, jossa aiheena oli Organisaatiokulttuurin muutos CASE: YritysAmis®- mallin levittäminen koko Kainuun ammattiopistoon. YritysAmis® ideologiassa opiskelijat toimivat aidoissa työelämän tilanteissa sekä opiskelijoiden omissa amisyrityksissä. YritysAmis® ideologiassa tehtiin aitoja työelämän projekteja ja opiskelijat olivat motivoituneita ja innostuneita asiaan.
Tämän opinnäytetyön viitekehys muodostuu ammatillisesta koulutuksesta, työelämäyhteistyöstä ja työelämässäoppimisen toiminnan kehittämisestä. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työelämälähtöisyys on tullut merkittäväksi osaksi opiskelijoiden koulutusta.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Aineistonkeräysmenetelminä työssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, haastattelua ja havainnointia.
Tämä opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hiusalan työelämälähtöisyyden parantamista. Kehittämistyöntuloksena syntyi tuotos työelämässä oppimisen aikana tarvittaviin tutkinnonosiin, työelämäyhteistyön parantamiseksi. Työssä selvisi, että työpaikkaohjaajat eivät tunne ammatillisen koulutuksen reformin myötä voimaan tulleita tutkinnonosia ja ammattitaitovaatimuksia. Työpaikkaohjaajia helpottamaan tehty ohjeistus kuvaa tutkinnonosat sekä tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, työelämäyhteistyö, työelämässä oppiminen, toiminnan kehittäminen, palvelumuotoilu
Tämän opinnäytetyön viitekehys muodostuu ammatillisesta koulutuksesta, työelämäyhteistyöstä ja työelämässäoppimisen toiminnan kehittämisestä. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työelämälähtöisyys on tullut merkittäväksi osaksi opiskelijoiden koulutusta.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Aineistonkeräysmenetelminä työssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, haastattelua ja havainnointia.
Tämä opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hiusalan työelämälähtöisyyden parantamista. Kehittämistyöntuloksena syntyi tuotos työelämässä oppimisen aikana tarvittaviin tutkinnonosiin, työelämäyhteistyön parantamiseksi. Työssä selvisi, että työpaikkaohjaajat eivät tunne ammatillisen koulutuksen reformin myötä voimaan tulleita tutkinnonosia ja ammattitaitovaatimuksia. Työpaikkaohjaajia helpottamaan tehty ohjeistus kuvaa tutkinnonosat sekä tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, työelämäyhteistyö, työelämässä oppiminen, toiminnan kehittäminen, palvelumuotoilu