Median pyörteissä! - Mediakasvatusopas varhaiskasvatukseen
Hiltunen, Antti; Laakkonen, Elmeri (2022)
Hiltunen, Antti
Laakkonen, Elmeri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129017
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajan pyynnöstä aihetta laajennettiin myös seikkailukasvatukseen. Toimeksiantajamme oli Joensuussa toimiva yksityinen päivähoidon tuottaja.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena. Työmme osiossa toteutettiin ohjauksia ja sitä kautta saimme tietoa mediakasvatusoppaan kasaamiseen. Mediakasvatusoppaan ideana on lisätä tietämystä ja antaa menetelmiä toteuttaa mediakasvatusta opettajantyössä. Opinnäytetyön tarkoitus on saada laajennettua henkilöstön tietoa mediakasvatuksesta ja parantaa heidän mediakasvatuksensa menetelmä osaamista.
Ohjasimme viiden kerran kokonaisuuden noin 4–5-vuotiaiden ryhmälle. Ohjauksissa keskityimme eri teemoihin, joiden ympärille olimme toiminnat suunnitelleet. Ohjauksiin liittyi myös lasten kanssa yhdessä pohtimista aiheista. Ohjauksissa yhdistelimme erilaisia taitoja ja tyylejä mediakasvatukseen, jotta saisimme tutkittua laajemmin aihettamme. Seikkailukasvatuksen liitimme mediakasvatukseen ohjauksen loppukerroilla. Ohjauskokonaisuutemme kuului pienryhmien kanssa toteutettu kuvasuunnistuspäivä.
Havaintojen ja keräämämme tiedon pohjalta laadimme mediakasvatusoppaan, joka teorian lisäksi antaa ideoita ja keinoja toteuttaa mediakasvatusta ja seikkailukasvatusta. Opas on toimeksiantajalle käytössä.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena. Työmme osiossa toteutettiin ohjauksia ja sitä kautta saimme tietoa mediakasvatusoppaan kasaamiseen. Mediakasvatusoppaan ideana on lisätä tietämystä ja antaa menetelmiä toteuttaa mediakasvatusta opettajantyössä. Opinnäytetyön tarkoitus on saada laajennettua henkilöstön tietoa mediakasvatuksesta ja parantaa heidän mediakasvatuksensa menetelmä osaamista.
Ohjasimme viiden kerran kokonaisuuden noin 4–5-vuotiaiden ryhmälle. Ohjauksissa keskityimme eri teemoihin, joiden ympärille olimme toiminnat suunnitelleet. Ohjauksiin liittyi myös lasten kanssa yhdessä pohtimista aiheista. Ohjauksissa yhdistelimme erilaisia taitoja ja tyylejä mediakasvatukseen, jotta saisimme tutkittua laajemmin aihettamme. Seikkailukasvatuksen liitimme mediakasvatukseen ohjauksen loppukerroilla. Ohjauskokonaisuutemme kuului pienryhmien kanssa toteutettu kuvasuunnistuspäivä.
Havaintojen ja keräämämme tiedon pohjalta laadimme mediakasvatusoppaan, joka teorian lisäksi antaa ideoita ja keinoja toteuttaa mediakasvatusta ja seikkailukasvatusta. Opas on toimeksiantajalle käytössä.