Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelusopimuksen palvelutasopoikkeamien syyt tukipyyntöjen käsittelyssä

Lahtinen, Aapeli; Kokko, Arttu (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Kokko_Lahtinen.pdf (400.5Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Lahtinen, Aapeli
Kokko, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108161
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena paikantaa yleisimpiä syitä tukipyyntöihin, joissa palvelutasosopimus (SLA) on rikkoutunut ja löytämään ratkaisu löydettyihin ongelmakohtiin. Tutkimuksessa tutkitaan toimeksiantajan kohderyhmässä ratkaistuja tukipyyntöjä, tarkemmin SLA:n ylittäneitä tukipyyntöjä. Tukipyynnöistä pyrittiin löytämään palveluketjun epäkohtia, joiden takia SLA rikkoutuu. Tutkimuksen empiirinen tutkimusosa on salassa pidettävä.

Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto saatiin toimeksiantajalta suoraan toiminnanohjausjärjestelmästä ajetulla raportilla. Saadusta aineistosta karsittiin aluksi ylimääräiset asiakkuudet pois, jotka eivät kuulu tutkittavaan kohderyhmään. Tämän jälkeen tukipyynnöt jaoteltiin komponenttien ja tuoteratkaisujen mukaan, jonka jälkeen päästiin tutkimaan SLA:n ylittäneiden tukipyyntöjen osuutta. Tutkimuksessa valittiin jokaisesta tuoteratkaisuryhmästä viisi vanhinta ja viisi uusinta tukipyyntöä, jotta saataisiin kokonaisvaltaisemman vastauksen tutkimuskysymyksiin tarkastelemalla tukipyyntöjä eri aikavälillä.

Tukipyyntöjen huolellisen läpikäynnin jälkeen tulokset analysoitiin ja pyrittiin löytämään yleisimmät syyt, minkä vuoksi tukipyyntöjen SLA on ylittynyt. Tarkemman tutkimisen jälkeen tukipyyntöjen SLA:n rikkoutuminen syyt pystyttiin rajaamaan useampaan yksittäiseen kokonaisuuteen. Suurimmiksi syiksi tukipyyntöjen SLA:n rikkoutumiselle nousi ruuhka, tukipyyntöjen hidas käsittelyynotto, tukipyyntöjen jääminen väärään tilaan, toisessa työjonossa rikkoutuminen sekä luokittelussa esiin noussut muu syy.

Tulosten lajittelun jälkeen ongelmakohtiin pystyttiin löytämään ratkaisuehdotukset jokaiselle kokonaisuudelle, joiden avulla toimeksiantaja voi tehdä tarvittavat toimenpiteet löydettyjen ongelmien korjaamiseksi. Tutkimuksen ohessa toteutettiin kysely tutkittavalle kohderyhmälle, jonka avulla saatiin kartoitettua mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta SLA:sta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste