Koronakriisin vaikutukset ravintola-alan työntekijän työhyvinvointiin
Tiihonen, Jasmin; Marttunen, Jenny (2022)
Tiihonen, Jasmin
Marttunen, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja pääongelmana oli selvittää koronapandemian vaikutuksia ravintola-alan työntekijöiden työhyvinvointiin. Tutkimus rajattiin koskemaan Päijät-Hämeen alueella työskenteleviin henkilöihin.
Teoriapohjassa käsiteltiin koronapandemiaa ja työhyvinvointia yleisellä tasolla sekä asioita, jotka liittyvät työhyvinvoinnin ylläpitoon. Teoriapohjaa koostaessa hyödynnettiin useita erilaisia kirjallisia lähteitä.
Tutkimustulokset koostuivat kahdesta eri osasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin S-ryhmän ja Novetos Oy:n teettämää kyselytutkimusta matkailu- ja ravintola-alan työstä koronapandemian jälkeen. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin neljää ravintola-alan työntekijää.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koronapandemia on vaikuttanut työntekijöiden työhyvinvointiin niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Koronapandemia toi esiin monia kehityskohteita ravintola-alan työhyvinvoinnissa.
Teoriapohjassa käsiteltiin koronapandemiaa ja työhyvinvointia yleisellä tasolla sekä asioita, jotka liittyvät työhyvinvoinnin ylläpitoon. Teoriapohjaa koostaessa hyödynnettiin useita erilaisia kirjallisia lähteitä.
Tutkimustulokset koostuivat kahdesta eri osasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin S-ryhmän ja Novetos Oy:n teettämää kyselytutkimusta matkailu- ja ravintola-alan työstä koronapandemian jälkeen. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin neljää ravintola-alan työntekijää.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koronapandemia on vaikuttanut työntekijöiden työhyvinvointiin niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Koronapandemia toi esiin monia kehityskohteita ravintola-alan työhyvinvoinnissa.