Paja&Collectif : yhteisöllisen showroomin kehittäminen
Tuovinen, Maija (2022)
Tuovinen, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehityskohteena oli yhteisöllinen showroom Helsingissä sijaitsevalle kotimaiselle kalustemuotoiluyritykselle Paja&Bureau Oylle. Tavoitteena oli lisätä showroomin kävijämäärää ja kirkastaa yrityksen brändiä. Opinnäytetyön alussa esitellään tarkemmin toimeksiantaja ja toimeksianto. Tutkimusosuudessa keskityttiin tarkastelemaan yleisesti yhteisöllisyyttä yritystoiminnan ja tilallisuuden näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä määriteltiin brändäykseen liittyviä käsitteitä. Koska showroomin kehittäminen oli opinnäytetyön keskiössä, tutkimuksessa käytiin läpi kaikki tyypillisimmät myymälätyypit avartamaan näkemystä siitä, miksi toimeksiantaja on valinnut yritykselleen myymälätyypiksi showroomin. Suunnitteluvaiheessa kohderyhmäksi valikoitui nuoret muotoilun opiskelijat ja vastavalmistuneet. He ovat tulevaisuuden tekijöitä ja toimeksiantajan lisäksi he hyötyvät erilaisista yhteisöllisistä liiketoimintamalleista ollessaan vielä uransa alussa. Jos konseptit suunnitellaan kohdennetusti opiskelijoille, on ne helposti skaalattavissa myös muille kohderyhmille. Suunnittelu aloitettiin toteuttamalla kysely yhteisöllisyydestä ja tilasta sekä kysyttiin ajatuksia mahdollisesta vuokrattavan showroomin konseptista. Kyselyn pohjalta määriteltiin suunnitteluohjurit konseptoinnin tueksi, jonka jälkeen tehtiin arvolupauskaavio kunkin konseptin osalta. Lopputuloksena syntyi visio yhteisöllisestä showroomista, joka sisältää niin sanotun palveluiden ”konseptiperheen”. Kaikki konseptit ilmentävät yhteisöllisyyttä omalla tavallaan ja ne on esitetty visuaalisen suunnittelun keinoin.
