Venäläiset matkailijat Etelä-Karjalassa : yrittäjien kokemuksia venäläisistä matkailijoista
Sirkiä, Tuija (2009)
Sirkiä, Tuija
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112142
Tiivistelmä
Tämä opinnäyteyö käsittelee matkailualan palveluja. Työssä keskitytään tutkimaan pienyrittäjien tarjoamia palvelu- ja toimintatapoja Etelä-Karjalan alueella. Etelä-Karjalan alueen matkailijoista valtaosa saapuu Venäjältä. Etelä-Karjalan alue sijaitsee Venäjän rajalla. Alueen yrittäjien odotukset venäläisten matkailijoiden liikkuvuudesta tulevaisuudessa ovat suuret.
Työssä pyritään kartoittamaan, minkälaisia kokemuksia yrittäjillä on venäläisistä matkailijoista, sekä minkälaisilla palveluilla yrittäjät houkuttelevat venäläisiä asiakkaita. Työssä tehtiin puolistrukturoitua laadullista tutkimusta. Haastattelujen perusteella tuli esiin, että kaikki yrittäjät ja alalla toimijat odottavat suuria venäläi-sistä asiakkaista, mutta heidän houkuttelemisensa alueelle on hyvin paljon puska-radion varassa. Mainontaa ja tiedottamista tehdään jonkin verran, mutta yksi ongelma kanssakäymisessä on yhteisen kielen puuttuminen. Suomalainen ei osaa venäjää ja venäläinen ei puhu suomea, eikä englannin kielikään aina auta asiassa. Venäläisen kulttuuritaustan tuntemus ja kielenhallinta ovat asioita, joihin yrittäjien olisi tulevaisuudessa paneuduttava enemmän.
Potentiaalia palvelujen tarjonnassa alueella on paljon. Yrittäjien välinen yhteistyö on viriämässä. Moni haastatelluista kertoi olevansa valmis laajempaan yhteistyö-hön ja verkostoitumaan muiden alalla toimivien yrittäjien kanssa. Ongelmiksi muodostuivat yhteisen ajan ja asiaa selkeästi koordinoivan osapuolen puuttuminen.
Yleisesti hyväksi havaittuja toimintatapoja asiakkaiden houkuttelemiseksi ovat venäläisten aikakäsityksen hyväksyminen, venäläisten aikakäsitys on suomalaisiin verrattuna hyvin erilainen. Palvelun laatu on tärkeää, venäläiset matkailijat odottavat muun muassa mökkien sisältävän kaksi makuuhuonetta, jääkaapin, vedenkeittimen sekä mahdollisuuden kalastamiseen ja keittiön jossa laittaa ruokaa. Venäläiset pitävät kalasta ja nauttivat mielellään kala-aamiaista. Venäläiset antavat lahjoja mielellään, myös Suomessa he antavat lahjoja matakailuyrittäjille ja odot-tavat vastalahjoja itselleen.
Työssä pyritään kartoittamaan, minkälaisia kokemuksia yrittäjillä on venäläisistä matkailijoista, sekä minkälaisilla palveluilla yrittäjät houkuttelevat venäläisiä asiakkaita. Työssä tehtiin puolistrukturoitua laadullista tutkimusta. Haastattelujen perusteella tuli esiin, että kaikki yrittäjät ja alalla toimijat odottavat suuria venäläi-sistä asiakkaista, mutta heidän houkuttelemisensa alueelle on hyvin paljon puska-radion varassa. Mainontaa ja tiedottamista tehdään jonkin verran, mutta yksi ongelma kanssakäymisessä on yhteisen kielen puuttuminen. Suomalainen ei osaa venäjää ja venäläinen ei puhu suomea, eikä englannin kielikään aina auta asiassa. Venäläisen kulttuuritaustan tuntemus ja kielenhallinta ovat asioita, joihin yrittäjien olisi tulevaisuudessa paneuduttava enemmän.
Potentiaalia palvelujen tarjonnassa alueella on paljon. Yrittäjien välinen yhteistyö on viriämässä. Moni haastatelluista kertoi olevansa valmis laajempaan yhteistyö-hön ja verkostoitumaan muiden alalla toimivien yrittäjien kanssa. Ongelmiksi muodostuivat yhteisen ajan ja asiaa selkeästi koordinoivan osapuolen puuttuminen.
Yleisesti hyväksi havaittuja toimintatapoja asiakkaiden houkuttelemiseksi ovat venäläisten aikakäsityksen hyväksyminen, venäläisten aikakäsitys on suomalaisiin verrattuna hyvin erilainen. Palvelun laatu on tärkeää, venäläiset matkailijat odottavat muun muassa mökkien sisältävän kaksi makuuhuonetta, jääkaapin, vedenkeittimen sekä mahdollisuuden kalastamiseen ja keittiön jossa laittaa ruokaa. Venäläiset pitävät kalasta ja nauttivat mielellään kala-aamiaista. Venäläiset antavat lahjoja mielellään, myös Suomessa he antavat lahjoja matakailuyrittäjille ja odot-tavat vastalahjoja itselleen.
