Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen asiakasprofiilille sopivaksi
Järvinen, Laura (2022)
Järvinen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakaskyselytutkimuksen avulla tuottaa toimeksiantajan verkkokaupalle asiakasprofiilit. Lisäksi opinnäytetyön tarkoitus oli pohtia millaisin toimin toimeksiantajayritys voisi jatkossa kehittää digitaalista markkinointiaan opinnäytetyössä muodostuneille asiakasprofiileille sopivaksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Asiakaskyselylomake laadittiin teoriapohjaan tukeutuen. Teoriaa hyödynnettiin tulosten analysoinnissa ja digitaalisten kehitysehdotusten suunnittelussa. Kyselylomake lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisterissä oleville asiakkaille. Palveluiden kehittämistä varten tehtiin lisäksi vertailukehittämistä, jossa vertailtiin muiden kauneudenhoitotuotteita myyvien yritysten tarjoamia verkosta saatavia palveluita. Varsinaista kilpailija-analyysia ei tehty, vaan benchmarkingin tavoitteena oli löytää sellaisia alalla toimivia palveluita, joista myös toimeksiantaja voisi oppia omaa palvelukonseptiaan kehittäessään.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkaan ostopolun, ostotottumusten, asiakasodotusten ja asiakasprofiilin muodostumista ja niiden merkitystä erilaisten digitaalisten markkinointitoimenpiteiden muodostumiseen. Lisäksi keskityttiin digitaalisen markkinoinnin toimenpiteisiin ja verkkokaupan kehittämiseen. Keskeisessä osassa käsiteltiin asiakasprofiloinnin tekemistä, sen muodostumista ja sen merkitystä markkinointitoimenpiteitä ajatellen.
Työn tuloksena luotiin yritykselle kolme asiakaspersoonaa. Asiakaspersoonat poikkesivat toisistaan muun muassa ostomotiivien, ostotottumusten ja tarpeiden perusteella. Koska yrityksellä on asiakkaita, joilla on erilaisia ostoksia ohjaavia arvoja, tulee digitaaliset markkinointitoimenpiteet miettiä asiakasprofiileille sopiviksi.
Tässä opinnäytetyössä tehty asiakasprofilointi auttaa yritystä jatkossa suunnittelemaan toimenpiteitä, joilla se tavoittaa oman kohderyhmänsä ja saavuttaa myös potentiaalisia uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksen tulee tällä hetkellä keskittyä digitaalisessa markkinoinnissaan erityisesti hakukonemarkkinointiin ja sisältömarkkinointiin. Lisäksi yrityksen tulee pohtia tarkasti sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet ja kannattavuus ennen suurien markkinointipanostusten tekemistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkaan ostopolun, ostotottumusten, asiakasodotusten ja asiakasprofiilin muodostumista ja niiden merkitystä erilaisten digitaalisten markkinointitoimenpiteiden muodostumiseen. Lisäksi keskityttiin digitaalisen markkinoinnin toimenpiteisiin ja verkkokaupan kehittämiseen. Keskeisessä osassa käsiteltiin asiakasprofiloinnin tekemistä, sen muodostumista ja sen merkitystä markkinointitoimenpiteitä ajatellen.
Työn tuloksena luotiin yritykselle kolme asiakaspersoonaa. Asiakaspersoonat poikkesivat toisistaan muun muassa ostomotiivien, ostotottumusten ja tarpeiden perusteella. Koska yrityksellä on asiakkaita, joilla on erilaisia ostoksia ohjaavia arvoja, tulee digitaaliset markkinointitoimenpiteet miettiä asiakasprofiileille sopiviksi.
Tässä opinnäytetyössä tehty asiakasprofilointi auttaa yritystä jatkossa suunnittelemaan toimenpiteitä, joilla se tavoittaa oman kohderyhmänsä ja saavuttaa myös potentiaalisia uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksen tulee tällä hetkellä keskittyä digitaalisessa markkinoinnissaan erityisesti hakukonemarkkinointiin ja sisältömarkkinointiin. Lisäksi yrityksen tulee pohtia tarkasti sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet ja kannattavuus ennen suurien markkinointipanostusten tekemistä.