Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirkastavan seerumin kuluttajalähtöinen tuotekehitys kosmetiikka-alan trendit huomioiden

Ylisirniö, Jenni (2022)

 
Avaa tiedosto
Ylisirnio_Jenni.pdf (1.485Mt)
Lataukset: 


Ylisirniö, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139139
Tiivistelmä
Ihoa kirkastaville kosmeettisille valmisteille on kysyntää, sillä kuluttajat tavoittelevat tasaista ihonsävyä. Kuluttajien odotukset täyttävän tuotteen tuotekehityksessä on tärkeää tarkastella kosmeettisen valmisteen vaikutuksen lisäksi sitä, miten tuote vastaa ajankohtaisiin trendeihin.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä ihon sävyä kirkastavista kosmetiikan raaka-aineista ja selvittää, mitkä kosmetiikka-alan trendit ovat kuluttajille tärkeitä, kun he arvioivat kosmetiikan raaka-aineita. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ja testata kaksi kirkastavan vaikutuksen antavaa kosmetiikan raaka-ainetta ja tarjota niin kirjallisuuteen kuin empiirisiin havaintoihin perustuvaa tietoa työssä tutkituista ihoa kirkastavista kosmetiikan aktiiviaineista. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi suomalainen kosmetiikkabrändi Laponie of Scandinavia, joka tekee tuotekehitystä omien tuotteidensa ohella myös muille brändeille. Toimeksiantona oli kartoittaa ja testata yrityksen tuotekehitystarpeisiin kaksi ihoa kirkastavaa kosmetiikan aktiiviainetta.

Työn tietoperustassa käsiteltiin sekä ihoa kirkastavia kosmetiikan raaka-aineita että ajankohtaisia kuluttajatrendejä ja teoreettinen viitekehys muodostui näiden kahden kokonaisuuden ympärille. Kehittämistehtävää ohjasi konstruktiivinen lähestymistapa ja tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kyselyä, tuotekehitystä ja aistinvaraista arviointia. Kyselyn avulla kartoitettiin miten kuluttajat suhtautuvat tutkittuihin kuluttajatrendeihin ja miten he yhdistivät tutkitut raaka-aineet näihin trendeihin. Tuotekehitysvaiheessa puolestaan keskityttiin tutkimaan tarkemmin kahden aktiiviaineen ominaisuuksia, vaikutuksia ja eroja. Tuotekehityksen konkreettisena tuotoksena syntyi kaksi erilaista emulsioseerumia, jotka testattiin ja arvioitiin aistinvaraisesti kuluttajista koostuvan testiryhmän toimesta. Analyysin perusteella toimeksiantajalle pystyttiin toimittamaan ehdotus raaka-aineesta, joka vastasi heidän tarpeeseensa parhaiten.

Konkreettisen tuotoksen lisäksi kyselytutkimuksesta esiin nousseet havainnot tarjoavat toimeksiantajalle, mutta myös muille alan toimijoille hyödyllisiä työkaluja kuluttajien ymmärtämiseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että kosmeettisten valmisteiden raaka-aineet ja niiden alkuperä kiinnostavat kuluttajia. Raaka-aineiden kestävyys sekä erityisesti luonnollisuus ovat kuluttajille tärkeitä tekijöitä, mutta näiden ominaisuuksien arviointi on haastavaa. Yritysten kannattaakin viestiä kosmetiikan raaka-aineiden kestävyydestä ja luonnollisuudesta tulevaisuudessa entistä kuluttajaystävällisemmin. Tämä ja muut jatkotutkimusehdotukset ja kehittämisideat esitetään työn lopussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste