Taidetyöpaja varhaiskasvatuksessa
Nukari, Laura (2022)
Nukari, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169435
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Helsingissä sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön kanssa. Samassa talossa sijaitsee kaksi varhaiskasvatusyksikköä, pienten koululaisten iltapäiväkerho ja peruskoulun kaksi ensimmäistä luokkaa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa on keskitytty taiteellisen työskentelyn vaikutukseen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden edistäjänä ja siihen mikä on ohjaajan rooli luovuuden tukijana. Konkreettisena työnä on varhaiskasvatusyksikköön tehty kylttejä viitoittamaan ryhmien sijaintia ja kertomaan ketkä talossa toimii.
Opinnäytetyönä toteutettiin taidepaja ja palautetta pyydettiin suullisesti ja kirjallisesti, lapsilla oli myös mahdollisuus äänestää hymynaamoilla. Omat havainnot työskentelyn aikana olivat myös tärkeänä palautteen keräämisessä. Päämääränä oli luoda työskentelymalli, joka jäisi työtavaksi talolle ja edistää lasten osallisuutta, vuorovaikutusta ja ryhmäytymistä. Palautetta saatiin valitettavasti varsin niukasti ja tulosten analysointi jäi pitkälti omien havaintojeni varaan.
Selkeästi työpajatyyppinen työskentelymalli oli toimiva ja lapsille ja aikuisille miellyttävä tapa tehdä. Tarkoituksena oli sekoittaa ryhmiä niin, että eri ryhmien lapset pääsisivät toimimaan yhdessä. Työpajan tarkoituksena oli se, että lapset pääsisivät kehittämään osallisuutta ja vuorovaikutusta ja toimimaan eri-ikäisten lasten kanssa ryhmärajojen yli. Siinä kohdassa vaikutti suuresti edelleen vallinnut Covid-19, ryhmiä ei saanut sekoittaa keskenänsä. Mielenkiintoista olisi toteuttaa paja useampana vuonna, pääsisi analysoimaan tuloksia useamman kerran pohjalta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa on keskitytty taiteellisen työskentelyn vaikutukseen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden edistäjänä ja siihen mikä on ohjaajan rooli luovuuden tukijana. Konkreettisena työnä on varhaiskasvatusyksikköön tehty kylttejä viitoittamaan ryhmien sijaintia ja kertomaan ketkä talossa toimii.
Opinnäytetyönä toteutettiin taidepaja ja palautetta pyydettiin suullisesti ja kirjallisesti, lapsilla oli myös mahdollisuus äänestää hymynaamoilla. Omat havainnot työskentelyn aikana olivat myös tärkeänä palautteen keräämisessä. Päämääränä oli luoda työskentelymalli, joka jäisi työtavaksi talolle ja edistää lasten osallisuutta, vuorovaikutusta ja ryhmäytymistä. Palautetta saatiin valitettavasti varsin niukasti ja tulosten analysointi jäi pitkälti omien havaintojeni varaan.
Selkeästi työpajatyyppinen työskentelymalli oli toimiva ja lapsille ja aikuisille miellyttävä tapa tehdä. Tarkoituksena oli sekoittaa ryhmiä niin, että eri ryhmien lapset pääsisivät toimimaan yhdessä. Työpajan tarkoituksena oli se, että lapset pääsisivät kehittämään osallisuutta ja vuorovaikutusta ja toimimaan eri-ikäisten lasten kanssa ryhmärajojen yli. Siinä kohdassa vaikutti suuresti edelleen vallinnut Covid-19, ryhmiä ei saanut sekoittaa keskenänsä. Mielenkiintoista olisi toteuttaa paja useampana vuonna, pääsisi analysoimaan tuloksia useamman kerran pohjalta.