Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Isometrinen pelimoottori

Jani, Jalo (2022)

 
Avaa tiedosto
opari.pdf (2.836Mt)
Lataukset: 


Jani, Jalo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179727
Tiivistelmä
Työn tavoite on toteuttaa isometrinen pelimoottori,
joka sisältää ohjelmointointikirjastoja sekä työkaluja pelinkehityksen helpottamiseksi.
Pelimoottorin arkitehtuurin päätavoitteina ovat alustariippumattomuus sekä
modulaarisuus. Komponenttien toteutuksessa tavoitellaan yksittäisten
komponenttien toimivuutta kokonaisuuden ulkopuolella.
Pelimoottori toteutetaan käyttäen C-ohjelmointikieltä sen universaalin toimivuuden vuoksi. Kolmannenosapuolen
kirjastot ja niiden hyödyntäminen moottorissa noudattavat alustariippumattomuutta.

Moottorin oleellisiin osiin kuuluvat matikkakirjasto, muistinkäsittelyä sekä piirtoa helpottavat toiminnot ja
pelinkehitykseen tarkoitetut työkalut. Matikkakirjasto sisältää hyödyllisiä muuttujatyyppejä sekä laskufunktioita,
joilla voidaan laskea erilaisia pelinkehityksessä tarvittavia laskutoimituksia. Aputoimintojen tarkoitus on
yksinkertaistaa oleellisia ohjelmointi tarpeita yleispäteviin funktioihin.
Piirtotoiminnot kattavat yksinkertaisten geometristen muotojen piirtämisen, sekä kuvien lataamisen ja piirron.

Työkalut on toteutettu moottoria varten luoduilla kirjastoilla, ja niiden tarkoitus on toimia apuohjelmina
pelimoottorin rinnalla, mutta niiden käyttö on täysin vapaaehtoista. Työkaluihin sisältyy pelikenttien luo
omiseen tarkoitettu editori, sekä peligrafiikan käsittelyyn suunnattu kuvankäsittelijä.
Kenttäeditorin toiminta on keskittynyt pelimoottorin ympärille, eikä se täten ole toiminnallinen muissa ympäristöissä.
Kuvankäsittelijä taas tukee pelimoottorin omia sekä yleisiä tiedostomuotoja, mikä mahdollistaa sen käytön
pelimoottorin ulkopuoliseen toimintaan.

Aikaansaannoksena syntyi isometrinen pelimoottori, kenttäeditorilla sekä kuvaeditorilla varustettuna.
Tulevaisuudessa kokonaisuudella voidaan toteuttaa isometrisiä videopelejä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste