Varhaiskasvatustyön kuormittavuus ja työhyvinvointia edistävät tekijät päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
Karjalainen, Sini; Minetti, Trinita (2022)
Karjalainen, Sini
Minetti, Trinita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kahden yksityisen varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden työhyvinvoinnin kartoitus. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät kuormittavat ja edistävät päiväkodin työntekijöiden työhyvinvointia heidän omien näkemystensä mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatusyksiköiden työntekijöiden tietoisuutta omasta työhyvinvoinnista, sekä tarjota vinkkejä työhyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu sekä kirjallisista että sähköisistä lähteistä, jotka käsittelevät varhaiskasvatusta, työhyvinvointia ja sen eri osa-alueita, työn kuormittavuutta ja työhyvinvoinnin edistämistä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Sähköisessä kyselylomakkeessa oli neljä avointa kysymystä, jotka käsittelivät työhyvinvointia. Linkki sähköiseen kyselyyn lähetettiin sähköpostitse kahden varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Kyselyn otanta oli 23 henkilöä, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Vastausmäärä ja vastausten laatu riittivät laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Kyselyn vastausten perusteella eniten varhaiskasvatuksen arjessa kuormittivat epäergonomiset työasennot, kiire, sekä henkilökunnan resurssipula. Työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi nousivat hyvä ja kannustava työilmapiiri, hyvää työergonomiaa edistävät apuvälineet, sekä riittävät henkilöstöresurssit. Myös lapset ja heidän parissaan työskentely nähtiin työhyvinvointia edistävänä tekijänä. Kyselyssä pyydettiin kertomaan keinoja, millä tavoin työntekijät kokevat itse voivansa edistää omaa työhyvinvointiaan työpäivän aikana. Keinoiksi kerrottiin oman työajan hallinta, mikä pitää sisällään omista työvuoroista kiinni pitämisen, ylitöiden välttämisen sekä työtehtävien hoitamisen työajalla. Lisäksi tärkeinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä nähtiin ergonomiset työasennot ja hyvän ilmapiirin luominen omalla toiminnalla. Opinnäytetyön julkaisun jälkeen tutkimuksen vinkit oman työhyvinvoinnin edistämiseen ovat kaikkien saatavilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu sekä kirjallisista että sähköisistä lähteistä, jotka käsittelevät varhaiskasvatusta, työhyvinvointia ja sen eri osa-alueita, työn kuormittavuutta ja työhyvinvoinnin edistämistä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Sähköisessä kyselylomakkeessa oli neljä avointa kysymystä, jotka käsittelivät työhyvinvointia. Linkki sähköiseen kyselyyn lähetettiin sähköpostitse kahden varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Kyselyn otanta oli 23 henkilöä, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Vastausmäärä ja vastausten laatu riittivät laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Kyselyn vastausten perusteella eniten varhaiskasvatuksen arjessa kuormittivat epäergonomiset työasennot, kiire, sekä henkilökunnan resurssipula. Työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi nousivat hyvä ja kannustava työilmapiiri, hyvää työergonomiaa edistävät apuvälineet, sekä riittävät henkilöstöresurssit. Myös lapset ja heidän parissaan työskentely nähtiin työhyvinvointia edistävänä tekijänä. Kyselyssä pyydettiin kertomaan keinoja, millä tavoin työntekijät kokevat itse voivansa edistää omaa työhyvinvointiaan työpäivän aikana. Keinoiksi kerrottiin oman työajan hallinta, mikä pitää sisällään omista työvuoroista kiinni pitämisen, ylitöiden välttämisen sekä työtehtävien hoitamisen työajalla. Lisäksi tärkeinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä nähtiin ergonomiset työasennot ja hyvän ilmapiirin luominen omalla toiminnalla. Opinnäytetyön julkaisun jälkeen tutkimuksen vinkit oman työhyvinvoinnin edistämiseen ovat kaikkien saatavilla.