Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Högskolan på Åland
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Högskolan på Åland
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Framtidens Maxinge: ett köpcentrum för upplevelser och social interaktion, som också erbjuder shopping?

Ekström, Sandra (2022)

Avaa tiedosto
Ekström_Sandra.pdf (2.271Mt)
Lataukset: 


Ekström, Sandra
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179946
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att få en bild av hur det framtida köpcentret ser ut och att få en bild av Maxinges kundkrets uppfattningar om nuläget och framtiden, för att ha ett beslutsunderlag för framtida investeringar. Fyra frågeställningar identifierades: (1) Kan en enkätundersökning ge ledtrådar till hur framtidens köpcentrum kan se ut? (2) Kan studien bidra med underlag till kommande investeringsbeslut? (3) Kan studien öka kunskapen om detaljhandelsmarknaden på Åland? (4) Kan studien ge idéer till aktuella frågeställningar att forska vidare på? Studien genomfördes som en webbaserad enkät samt som pappersenkät på plats i köpcentret. Enkäten designades utifrån Nebati et al:s Shopping Mall Performance Index och underkategorin Visitor Performance Index. Därtill lades specifika frågor för Maxinge köpcentrum till, för att ge en mer detaljerad bild om köpcentrets besökare gällande demografi och besöksmönster. Enkäten gav en bra bild över nuläget, vilka områden som behöver utvecklas och en fingervisning om prioriteringsordningen för olika åtgärder. Samlat avspeglar resultatet teorierna väl, där utökat socialt utbud och upplevelser kombinerat med utökade digitala tjänster är viktiga komponenter. Resultaten kan bara delvis appliceras på åländska detaljhandel generellt, då enkätsvaren är tydligt inriktade på ett köpcentrum och specifikt Maxinge köpcentrum. Arbetet har gett idéer till ytterligare frågeställningar att forska vidare på, där de övriga 5 kriterierna i Nebatis modell Shopping Mall Performace Index är en naturlig uppföljare till denna studie.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste