Rovaniemen matkailu ja tulevaisuuden liiketoimintamalli
Haapala, Kirsi (2022)
Haapala, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liiketoimintamalli kuvitteelliselle Rovaniemellä toimivalle matkailupalveluja tuottavalle yritykselle. Tarkoituksena oli tehdä nykytilakartoitus Rovaniemen alueen matkailusta ja tutkia matkailun tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyöllä haluttiin toimeksiantajana toimivan MOTION-hankkeen tavoin kasvattaa ihmisten tietoisuutta kestävästä matkailusta ja sen tuomista hyödyistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän matkailun periaatteita ja sen toteutumista Suomen Lapissa. Lisäksi käsiteltiin matkailua Rovaniemen alueella sekä liikamatkailun ympäristövaikutuksia. Työssä tuotiin esiin myös yritysten liiketoimintamalleja ja resilienssin merkitystä tulevaisuuden toimintaympäristöissä. Opinnäytetyössä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia heikon signaalin jäljittämisellä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli net scouting -menetelmä. Rovaniemen matkailun nykytilaa tutkittiin strukturoidulla haastattelulla.
Tuotoksena syntyi liiketoimintamalli kuvitteelliselle Rovaniemellä toimivalle matkailupalveluja tuottavalle yritykselle. Liiketoimintamalli tehtiin hyödyntäen Osterwalderin Business Model Canvasta ja se rakentui yhdeksän osa-alueen ympärille. Osa-alueiden perusta koostui yrityksen arvoista, visiosta ja strategiasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Rovaniemelle tehdään vapaa-ajanmatkoja eniten talvella ja suosituimmat aktiviteetit ovat rentoutumisen ja oleilun ohessa Joulupukin pajakylässä ja Ounasvaaralla vierailu sekä revontulien katselu. Edullinen hinta osoittautui tärkeäksi tekijäksi matkaa ja aktiviteetteja suunniteltaessa. Myös matkan vastuullisuus sekä ympäristövaikutukset koetaan tärkeänä seikkana. Heikko signaali analysoitiin peloksi kokemusten ja matkan odotusten toteutumatta jäämisestä. Tulokset osoittavat, että Rovaniemen tulevaisuuden matkailussa on havaittavissa liikamatkailun haasteita ja kestävä matkailu tulee ottaa huomioon yhä tarkemmin matkailupalveluja suunniteltaessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän matkailun periaatteita ja sen toteutumista Suomen Lapissa. Lisäksi käsiteltiin matkailua Rovaniemen alueella sekä liikamatkailun ympäristövaikutuksia. Työssä tuotiin esiin myös yritysten liiketoimintamalleja ja resilienssin merkitystä tulevaisuuden toimintaympäristöissä. Opinnäytetyössä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia heikon signaalin jäljittämisellä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli net scouting -menetelmä. Rovaniemen matkailun nykytilaa tutkittiin strukturoidulla haastattelulla.
Tuotoksena syntyi liiketoimintamalli kuvitteelliselle Rovaniemellä toimivalle matkailupalveluja tuottavalle yritykselle. Liiketoimintamalli tehtiin hyödyntäen Osterwalderin Business Model Canvasta ja se rakentui yhdeksän osa-alueen ympärille. Osa-alueiden perusta koostui yrityksen arvoista, visiosta ja strategiasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Rovaniemelle tehdään vapaa-ajanmatkoja eniten talvella ja suosituimmat aktiviteetit ovat rentoutumisen ja oleilun ohessa Joulupukin pajakylässä ja Ounasvaaralla vierailu sekä revontulien katselu. Edullinen hinta osoittautui tärkeäksi tekijäksi matkaa ja aktiviteetteja suunniteltaessa. Myös matkan vastuullisuus sekä ympäristövaikutukset koetaan tärkeänä seikkana. Heikko signaali analysoitiin peloksi kokemusten ja matkan odotusten toteutumatta jäämisestä. Tulokset osoittavat, että Rovaniemen tulevaisuuden matkailussa on havaittavissa liikamatkailun haasteita ja kestävä matkailu tulee ottaa huomioon yhä tarkemmin matkailupalveluja suunniteltaessa.