Pietarin alueen Venäläisten elintarvikeyritysten jakelustrategiat Case: Suloin
Neuvonen, Uula (2014)
Neuvonen, Uula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda esiin tietoa mahdollisimman kattavasti Pietarissa toimivien Venäläisten elintarvikeyritysten jakelustrategioista. Tiedon saamiseksi tehtiin opinnäytetyötä varten kyselytutkimus kyseisestä aiheesta kahdeksaan Venäläiseen elintarvikkeiden jakelusta vastaavaan yritykseen. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten kestävää kehitystä, jakeluketjuja, IT -järjestelmiä, tulevaisuuden suunnitelmia, kustannustehokkuutta ja mittaamisen välineitä. Tutkimus suoritettiin SULOIN (Sustainable Logistics Solutions Through International Networking)-hankkeen toimesta.
Tutkimus tehtiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen perustein, jonka empiirinen osio koostui pääosaksi täysin strukturoidusta yksilöhaastattelusta. Haastattelut toteutettiin Pietarissa yritysten luona Pietarilaisen yliopiston ENDEGON:n avustuksella Suomessa tehtyä haastattelulomaketta käyttäen. Haastattelulomakkeen kysymykset jaettiin kolmeen kysymyskokonaisuuteen ja jokaisessa osiossa oli neljästä kuuteen jakelustrategiakysymystä. Tutkimuksessa mukana olleita elintarvikealan Venäläisiä yrityksiä oli kahdeksan ja jokainen yrityksistä toimi vähintään Pietarin alueella. Opinnäytetyön toisen osion eli teoreettisen osion muodostaa kirjoja ja sähköisiä lähteitä apuna käyttäen kirjoitettu teoriapaketti Pietarista ja sen logistiikkainfrastruktuurista. Lisäksi teoreettinen osio sisältää myös haastattelulomakkeessa käytettyjen kysymysten tukevaa teoriaa.
Tutkimuksessa syntyneet tulokset olivat pääpiirteittäin seuraavanlaisia: Tutkimuksen perusteella suurin osa käyttää jakeluketjuna ”Valmistaja - Vähittäiskauppa – Asiakas” -ketju sekä ”Valmistaja - Keskusvarasto - Vähittäiskauppa – Asiakas” – ketjua ja neljännes yrityksistä ei mielestänsä tavoita asiakkaita halutulla tavalla jakelukanavien kautta. Tyytymättömyyttä jakelustrategioissa aiheuttivat vanhanaikaisuus niin tietoteknisissä asioissa kuin henkilökunnassa sekä isot logistiset kulut ja välimatkat Venäjällä. Kestävää kehitystä kannatettiin yleisesti ottaen yrityksissä ja kansainvälisiä sertifikaatteja käytettiin laajemmin suuremmissa yrityksissä. Suosituimpia indikaattoreita jakeluketjun laadun mittaamisessa olivat jakelun luotettavuus, jakeluun kuluva aika, asiakkaiden tyytyväisyys sekä tilausten virheettömyys. Tulevaisuudessa yritykset näkivät mm. globaalin kilpailun kasvavan ja varastojärjestelmien kehityksen paranevan.
Pietarin on oletettu taloudellisesti kasvavan paljon, jonka takia logistista infrastruktuuria on kehitetty ja myös kehitetään paljon tulevaisuudessa. Pietari on länsimaalaisimpia kaupunkeja Venäjällä ja sen oletetaan kehittyvän samaan suuntaan länsimaalaistyylisten lakimuutosten ja ulkomaisten sijoitusten myötä. Venäjän kulttuuri tulee varmasti olemaan yksi opiskelemisen arvoinen asia, mikäli Pietarin elintarvikealan markkinoille haluaa.
Tutkimus tehtiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen perustein, jonka empiirinen osio koostui pääosaksi täysin strukturoidusta yksilöhaastattelusta. Haastattelut toteutettiin Pietarissa yritysten luona Pietarilaisen yliopiston ENDEGON:n avustuksella Suomessa tehtyä haastattelulomaketta käyttäen. Haastattelulomakkeen kysymykset jaettiin kolmeen kysymyskokonaisuuteen ja jokaisessa osiossa oli neljästä kuuteen jakelustrategiakysymystä. Tutkimuksessa mukana olleita elintarvikealan Venäläisiä yrityksiä oli kahdeksan ja jokainen yrityksistä toimi vähintään Pietarin alueella. Opinnäytetyön toisen osion eli teoreettisen osion muodostaa kirjoja ja sähköisiä lähteitä apuna käyttäen kirjoitettu teoriapaketti Pietarista ja sen logistiikkainfrastruktuurista. Lisäksi teoreettinen osio sisältää myös haastattelulomakkeessa käytettyjen kysymysten tukevaa teoriaa.
Tutkimuksessa syntyneet tulokset olivat pääpiirteittäin seuraavanlaisia: Tutkimuksen perusteella suurin osa käyttää jakeluketjuna ”Valmistaja - Vähittäiskauppa – Asiakas” -ketju sekä ”Valmistaja - Keskusvarasto - Vähittäiskauppa – Asiakas” – ketjua ja neljännes yrityksistä ei mielestänsä tavoita asiakkaita halutulla tavalla jakelukanavien kautta. Tyytymättömyyttä jakelustrategioissa aiheuttivat vanhanaikaisuus niin tietoteknisissä asioissa kuin henkilökunnassa sekä isot logistiset kulut ja välimatkat Venäjällä. Kestävää kehitystä kannatettiin yleisesti ottaen yrityksissä ja kansainvälisiä sertifikaatteja käytettiin laajemmin suuremmissa yrityksissä. Suosituimpia indikaattoreita jakeluketjun laadun mittaamisessa olivat jakelun luotettavuus, jakeluun kuluva aika, asiakkaiden tyytyväisyys sekä tilausten virheettömyys. Tulevaisuudessa yritykset näkivät mm. globaalin kilpailun kasvavan ja varastojärjestelmien kehityksen paranevan.
Pietarin on oletettu taloudellisesti kasvavan paljon, jonka takia logistista infrastruktuuria on kehitetty ja myös kehitetään paljon tulevaisuudessa. Pietari on länsimaalaisimpia kaupunkeja Venäjällä ja sen oletetaan kehittyvän samaan suuntaan länsimaalaistyylisten lakimuutosten ja ulkomaisten sijoitusten myötä. Venäjän kulttuuri tulee varmasti olemaan yksi opiskelemisen arvoinen asia, mikäli Pietarin elintarvikealan markkinoille haluaa.