Luottokorttilaskujen käsittelyn helpottaminen
Mäentausta, Samuli (2022)
Mäentausta, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa suurten luottokorttiveloitusmäärien käsittely- ja selvittelytyön ongelmakohtia ohjelmistolisenssien jälleenmyyjänä toimivassa yrityksessä. Tavoitteena oli luoda selvitettyjen ongelmien pohjalta kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi ja tehokkuuden lisäämiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Moonsoft Oy.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntäen talouden nykytila-analyysia, joka suoritettiin haastattelemalla yrityksen talouspäällikköä. Haastattelussa tarkoituksena oli selvittää nykyiset työvaiheet, niihin liittyvät ongelmat, sekä toiveet siitä, mitä tulevaisuudessa pitäisi muuttua, ja miten muutoksen tulisi tapahtua. Haastattelun jälkeen siitä saatujen tietojen avulla luotiin seitsemän eri kehitysehdotusta, jotka esiteltiin yrityksen toimitusjohtajalle. Toimitusjohtajaa haastateltiin luoduista kehitysehdotuksista, ja haastattelussa kerättiin tietoa, miten kehitysehdotuksia voisi kehittää vielä paremmiksi. Haastattelun jälkeen kehitysehdotuksia täydennettiin.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä käsittelee ohjelmistolisenssien alaa, nykytila-analyysiä ja haastattelututkimusta, luottokortteja yrityskäytössä, sekä taloushallinnon kehittämistä. Kaikki viitekehyksessä esitellyt teemat ovat tärkeitä, jotta työ, sen syyt ja sen vaiheet olisivat helpompi ymmärtää.
Tuloksena opinnäytetyössä luotiin seitsemän kehitysehdotusta, joista jokainen ratkaisee hieman eri ongelmia. Niistä parhaaksi arvioitu onnistui helpottamaan viittä ongelmaa seitsemästä paikannetusta ongelmasta. Se piti sisällään luottokorttimaksujen järjestelmällisen hajauttamisen, niiden määrän lisäämisen, sekä työvaiheita helpottavan apuohjelman kehittämisen. Varsinainen hyöty saadaan vasta käyttöönoton jälkeen. Mahdollinen jatkotutkimus olisi käyttökokemuksen arviointi, kun valittuja ratkaisuja on käytetty noin puoli vuotta.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntäen talouden nykytila-analyysia, joka suoritettiin haastattelemalla yrityksen talouspäällikköä. Haastattelussa tarkoituksena oli selvittää nykyiset työvaiheet, niihin liittyvät ongelmat, sekä toiveet siitä, mitä tulevaisuudessa pitäisi muuttua, ja miten muutoksen tulisi tapahtua. Haastattelun jälkeen siitä saatujen tietojen avulla luotiin seitsemän eri kehitysehdotusta, jotka esiteltiin yrityksen toimitusjohtajalle. Toimitusjohtajaa haastateltiin luoduista kehitysehdotuksista, ja haastattelussa kerättiin tietoa, miten kehitysehdotuksia voisi kehittää vielä paremmiksi. Haastattelun jälkeen kehitysehdotuksia täydennettiin.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä käsittelee ohjelmistolisenssien alaa, nykytila-analyysiä ja haastattelututkimusta, luottokortteja yrityskäytössä, sekä taloushallinnon kehittämistä. Kaikki viitekehyksessä esitellyt teemat ovat tärkeitä, jotta työ, sen syyt ja sen vaiheet olisivat helpompi ymmärtää.
Tuloksena opinnäytetyössä luotiin seitsemän kehitysehdotusta, joista jokainen ratkaisee hieman eri ongelmia. Niistä parhaaksi arvioitu onnistui helpottamaan viittä ongelmaa seitsemästä paikannetusta ongelmasta. Se piti sisällään luottokorttimaksujen järjestelmällisen hajauttamisen, niiden määrän lisäämisen, sekä työvaiheita helpottavan apuohjelman kehittämisen. Varsinainen hyöty saadaan vasta käyttöönoton jälkeen. Mahdollinen jatkotutkimus olisi käyttökokemuksen arviointi, kun valittuja ratkaisuja on käytetty noin puoli vuotta.