Sosiaalisen median nykytila ja osaaminen : case Etelä-Karjalan Osuuskaupan automyynti
Mankki, Juha (2022)
Mankki, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Etelä-Karjalan Osuuskaupan automyyjien tämän hetken osaaminen sosiaalisen median eri kanavien osalta. Opinnäytetyö selvittää myös, miten automyyjät hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään tällä hetkellä ja mitä ajatuksia heillä olisi koulutuksen suhteen.
Teoreettista viitekehystä kerättiin kahdesta teemasta. Ensimmäisessä osiossa tarkastellaan digitalisaatiota sekä sosiaalista mediaa. Toinen osio puolestaan paneutuu oppimiseen ja osaamiseen. Lisäksi tutustutaan autotoimialaan Suomessa. Aineistossa on käytetty kirjallisuutta ja internetlähteitä.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin automyyjille sähköpostilla.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median osaaminen on automyyjien keskuudessa varsin hyvällä tasolla. Automyyjät käyttävät suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja ovat myös innokkaita kasvattamaan omaa osaamistaan. Lisäkoulutusta toivottiin LinkedIn ja TikTok kanavien osalta. Koulutuksen järjestämisen osalta tutkimuksessa havaittiin, että tapoja oppia uutta on automyyjillä useita. Osa toivoi verkkokoulutusta, osa taas piti perinteistä lähiopetusta parhaana tapana uuden oppimiselle. Tutkimuksessa selvisi myös, että automyyjät hyödyntävät sosiaalista mediaa jo nyt työssään varsin monipuolisesti ja se toimii heillä yhtenä asiakaspalvelun kanavana.
Teoreettista viitekehystä kerättiin kahdesta teemasta. Ensimmäisessä osiossa tarkastellaan digitalisaatiota sekä sosiaalista mediaa. Toinen osio puolestaan paneutuu oppimiseen ja osaamiseen. Lisäksi tutustutaan autotoimialaan Suomessa. Aineistossa on käytetty kirjallisuutta ja internetlähteitä.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin automyyjille sähköpostilla.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median osaaminen on automyyjien keskuudessa varsin hyvällä tasolla. Automyyjät käyttävät suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja ovat myös innokkaita kasvattamaan omaa osaamistaan. Lisäkoulutusta toivottiin LinkedIn ja TikTok kanavien osalta. Koulutuksen järjestämisen osalta tutkimuksessa havaittiin, että tapoja oppia uutta on automyyjillä useita. Osa toivoi verkkokoulutusta, osa taas piti perinteistä lähiopetusta parhaana tapana uuden oppimiselle. Tutkimuksessa selvisi myös, että automyyjät hyödyntävät sosiaalista mediaa jo nyt työssään varsin monipuolisesti ja se toimii heillä yhtenä asiakaspalvelun kanavana.