Komponenttien tilaus-toimitusketjun kehityskohtien selvittäminen : case: Nepean Conveyors Oy
Kuusela, Jasmiina (2022)
Kuusela, Jasmiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810087
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tilaus-toimitusketjun toimintaa. Työn toimeksiantajana toimi Nepean Conveyors Oy:n komponenttiosasto, joka valmistaa ja myy kuljetinkomponentteja. Tavoitteena oli selvittää tilaus-toimitusprosessin nykytilaa sekä löytää sen mahdollisia kehityskohteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui tilaus-toimitusketjun teoriasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusketjun määritelmä, toimitusketjun hallintaa, kehittämistä ja mittaamista. Työn empiirisessä osuudessa kartoitettiin tilaus-toimitusketjun nykytilaa ja sen haasteita sekä kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin laadullista, määrällistä ja tapaustutkimusta hyödyntäen. Menetelmänä toimi kyselytutkimus, joka lähetettiin komponenttiosaston myynnin ja hankinnan tehtävissä työskenteleville. Lisäksi käytettiin valmiita aineistoja.
Tutkimuksessa todettiin komponenttien tilaus-toimitusprosessin vaativan kehittämistä. Kehitystä vaativat toimitusaikojen valvonta, hinnoittelu, pakkausten arviointi, henkilöstön vastuualueet ja tehtävänkuvaukset sekä sisäinen viestintä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui tilaus-toimitusketjun teoriasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusketjun määritelmä, toimitusketjun hallintaa, kehittämistä ja mittaamista. Työn empiirisessä osuudessa kartoitettiin tilaus-toimitusketjun nykytilaa ja sen haasteita sekä kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin laadullista, määrällistä ja tapaustutkimusta hyödyntäen. Menetelmänä toimi kyselytutkimus, joka lähetettiin komponenttiosaston myynnin ja hankinnan tehtävissä työskenteleville. Lisäksi käytettiin valmiita aineistoja.
Tutkimuksessa todettiin komponenttien tilaus-toimitusprosessin vaativan kehittämistä. Kehitystä vaativat toimitusaikojen valvonta, hinnoittelu, pakkausten arviointi, henkilöstön vastuualueet ja tehtävänkuvaukset sekä sisäinen viestintä.