Kansainvälistymissuunnitelma: matkailuyrityksen asiakaslähtöisten yhteistyökumppaneiden kartoitus
Lähteenkorva, Mesi (2022)
Lähteenkorva, Mesi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kansainvälistymissuunnitelma Anton Hill Oy:lle. Tarkoituksena on yrityksen omien toimintaperiaatteiden kautta löytää sopivimmat yhteistyökumppanit Euroopasta. Kansainvälistymissuunnitelman tarkoituksena on käynnistää verkostoituminen Sveitsin matkailualan markkinoilla.
Kansainvälistyminen on prosessi, johon vaikuttavat päätöksenteko, kohdemarkkinat, operaatiomuoto sekä suunnitelmallisuus. Asiakaskäyttäytymisen ymmärrys sekä segmentointi ohjaavat erilaisten asiakasryhmien tavoittelemista sekä heidän valikoimistaan markkinoinnin kohteeksi. Verkostomaisessa palveluliiketoiminnassa yritykset pyrkivät keskittämään omaa ydinosaamistaan jaetun vision kautta. Pk-yritysten vähäiset resurssit ja tietotaidon puute ohjaavat kansainvälistymään verkostomallin kautta.
Tutkimusmenetelmiä olivat teemahaastattelu, sisällönanalyysi ja net scouting. Tutkimusaineistosta tulkinnan avulla saatujen tulosten mukaan yrittäjän haastattelun tärkeiksi teemoiksi muodostuivat asiakkaan ominaisuudet sekä liiketoiminta strategian luonne. Net scouting tulosten pohjalta on esitetty kaksi sveitsiläistä pakettimatkayritystä yhteydenoton kohteeksi osana kansainvälistymissuunnitelmaa. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella matkailuyrityksen kansainvälistymisessä ja verkostoitumisessa tärkeiksi tekijöiksi nousivat valtakunnan organisaation merkitys, tuttuus, asiakkaan tarve, ensimmäinen tapaaminen sekä palveluiden yhteneväisyys. Kansainvälistymissuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet perustuvat asiantuntijahaastatteluissa ilmenneisiin aiheisiin.
Opinnäytetyön toimeksianto sekä yrittäjän haastattelusta ilmentyneet teemat ovat yhteneväisiä asiantuntijahaastatteluista esiintyneiden teemojen kanssa. Tämän perusteella voidaan todeta kansainvälistymissuunnitelmaa kehystävien tekijöiden olevan oikean suuntaiset. Yritykselle tehty kansainvälistymissuunnitelma tarjoaa lähtökohdat laajemman kansainvälistymissuunnitelma luomiseksi.
Kansainvälistyminen on prosessi, johon vaikuttavat päätöksenteko, kohdemarkkinat, operaatiomuoto sekä suunnitelmallisuus. Asiakaskäyttäytymisen ymmärrys sekä segmentointi ohjaavat erilaisten asiakasryhmien tavoittelemista sekä heidän valikoimistaan markkinoinnin kohteeksi. Verkostomaisessa palveluliiketoiminnassa yritykset pyrkivät keskittämään omaa ydinosaamistaan jaetun vision kautta. Pk-yritysten vähäiset resurssit ja tietotaidon puute ohjaavat kansainvälistymään verkostomallin kautta.
Tutkimusmenetelmiä olivat teemahaastattelu, sisällönanalyysi ja net scouting. Tutkimusaineistosta tulkinnan avulla saatujen tulosten mukaan yrittäjän haastattelun tärkeiksi teemoiksi muodostuivat asiakkaan ominaisuudet sekä liiketoiminta strategian luonne. Net scouting tulosten pohjalta on esitetty kaksi sveitsiläistä pakettimatkayritystä yhteydenoton kohteeksi osana kansainvälistymissuunnitelmaa. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella matkailuyrityksen kansainvälistymisessä ja verkostoitumisessa tärkeiksi tekijöiksi nousivat valtakunnan organisaation merkitys, tuttuus, asiakkaan tarve, ensimmäinen tapaaminen sekä palveluiden yhteneväisyys. Kansainvälistymissuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet perustuvat asiantuntijahaastatteluissa ilmenneisiin aiheisiin.
Opinnäytetyön toimeksianto sekä yrittäjän haastattelusta ilmentyneet teemat ovat yhteneväisiä asiantuntijahaastatteluista esiintyneiden teemojen kanssa. Tämän perusteella voidaan todeta kansainvälistymissuunnitelmaa kehystävien tekijöiden olevan oikean suuntaiset. Yritykselle tehty kansainvälistymissuunnitelma tarjoaa lähtökohdat laajemman kansainvälistymissuunnitelma luomiseksi.