Taloushallinnon tehostaminen mikroyrityksessä - Case Yritys X
Serow, Jami; Lehto, Satu (2022)
Serow, Jami
Lehto, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810207
Tiivistelmä
Kirjanpidon tarkoitus on tuottaa tietoa yritykselle itselleen sekä sen sidosryhmille. Sen tulee noudattaa sille asetettuja lakeja, sillä kirjanpidon pohjalta yritys raportoi toiminnastaan ulkoisille tahoille, kuten verottajalle. Usein yritykset ulkoistavat kirjanpitonsa tilitoimistoille, sillä kirjanpitoon sisältyy paljon erilaisia prosesseja, jotka vaativat aikaa ja ammattitaitoa. Digitalisaation myötä taloushallinnon eri prosesseja on saatu tehostettua. Vaikka monenlaiset prosessit helpottuvat ja työtehtävät muuttuvat, taloushallinnon ammattitaidolle on suuri tarve.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisia osa-alueita mikroyrityksen taloushallinto pitää sisällään. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen ulkoista laskentaa. Aihe oli ajankohtainen, sillä yrityksen kirjanpitäjä vaihtui vuoden 2022 alussa. Työn alussa keräsimme teoreettista tietoa taloushallinnon eri osa-alueista. Sen jälkeen analysoimme toimeksiantajayrityksen taloushallinnon tilannetta yrityksen edustajan kanssa käytyjen keskustelujen, haastattelujen, sekä kirjanpidollisen aineiston avulla.
Lopuksi toteutimme löytämiemme kehityskohteiden pohjalta konkreettisia ehdotuksia ja ratkaisuja, joiden avulla yrityksen kirjanpitoa pystyy hoitamaan tehokkaammalla tavalla. Keskeisimpinä tuotoksina kehitimme yrityksen myynti- ja ostolaskuprosesseja integroimalla myyntilaskujen käsittelyn kirjanpito-ohjelmaan sekä luomalla verkkolaskutusosoitteen ostolaskuille. Lisäksi löysimme keinon parantaa yrittäjän tietoutta oman yrityksensä tilasta luomalla hänelle tunnukset kirjanpito-ohjelmaan, mikä auttaa yrittäjää kirjanpidon seurannassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisia osa-alueita mikroyrityksen taloushallinto pitää sisällään. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen ulkoista laskentaa. Aihe oli ajankohtainen, sillä yrityksen kirjanpitäjä vaihtui vuoden 2022 alussa. Työn alussa keräsimme teoreettista tietoa taloushallinnon eri osa-alueista. Sen jälkeen analysoimme toimeksiantajayrityksen taloushallinnon tilannetta yrityksen edustajan kanssa käytyjen keskustelujen, haastattelujen, sekä kirjanpidollisen aineiston avulla.
Lopuksi toteutimme löytämiemme kehityskohteiden pohjalta konkreettisia ehdotuksia ja ratkaisuja, joiden avulla yrityksen kirjanpitoa pystyy hoitamaan tehokkaammalla tavalla. Keskeisimpinä tuotoksina kehitimme yrityksen myynti- ja ostolaskuprosesseja integroimalla myyntilaskujen käsittelyn kirjanpito-ohjelmaan sekä luomalla verkkolaskutusosoitteen ostolaskuille. Lisäksi löysimme keinon parantaa yrittäjän tietoutta oman yrityksensä tilasta luomalla hänelle tunnukset kirjanpito-ohjelmaan, mikä auttaa yrittäjää kirjanpidon seurannassa.