Rekrytointiosaamisen kehittäminen palvelukoordinaattorin työssä
Lund, Janette (2022)
Lund, Janette
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kymmenen viikon aikana omia rekrytointitaitoja sekä ajanhallinnan osaamista palvelukoordinaattorin työssä. Toimeksiantajalle oli tavoitteena selvittää, millä keinoilla rekrytointiprosessia voitaisiin kehittää entistä tehokkaammaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työhön sitoutumiseen ja miten näitä asioita voidaan parantaa toimeksiantajayrityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raportointina keväällä 2022. Päiväkirjamuotisessa opinnäytetyössä tehtiin päivittäisiä merkintöjä työpäivistä sekä viikkoanalyyseissä pohdittiin omia taitoja sekä toimeksiantajan toimintamalleja tietoperustan avulla. Viikkoanalyyseille oli suunniteltu tiettyjä aiheita etukäteen, mutta osa niistä muodostui viikon tapahtumien perusteella. Viikkoanalyysien teemat liittyivät ajanhallintaan, rekrytointiprosessin eri vaiheisiin, rekrytointiosaamiseen sekä työhön sitouttamiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin hyvän rekrytointiprosessin ominaisuuksia ja miten ne toteutuvat toimeksiantajalla. Opinnäytetyön aikana pystyttiin selvittämään, millä keinoilla uudet rekrytoinnin toimintatavat voidaan jalkauttaa palvelukoordinaattoreiden arkeen. Lisäksi löydettiin keinoja, joita voidaan hyödyntää asiakastyötä tekevien työntekijöiden sitouttamisessa. The objective of this bachelor’s thesis is to develop the skillsets needed in the recruitment process and time management in the everyday work of a service coordinator. The purpose is also to map methods that help optimizing the effectiveness of the recruitment process. The purpose is also to list factors that affect the employee’s commitment and loyalty level towards the employer.
This journal-based thesis is conducted in a 10-week time span in the spring of 2022. This journal-based thesis is based on daily documentations of work assignments and weekly analyses of the employer’s processes in relation to literature regarding the subject. Most weeks have a pre-planned theme, while some are formed from the assignments carried out during the week. The themes consist of time management, different stages of recruitment process, recruitment skillset, and work commitment.
In this thesis the characteristics of an efficient recruitment process and their fulfilment in the employer’s processes are examined. The recruiter discovered methods to bring those characteristics to the everyday work of a service coordinator. In addition, methods to increase the commitment level of customer-level employees were established.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raportointina keväällä 2022. Päiväkirjamuotisessa opinnäytetyössä tehtiin päivittäisiä merkintöjä työpäivistä sekä viikkoanalyyseissä pohdittiin omia taitoja sekä toimeksiantajan toimintamalleja tietoperustan avulla. Viikkoanalyyseille oli suunniteltu tiettyjä aiheita etukäteen, mutta osa niistä muodostui viikon tapahtumien perusteella. Viikkoanalyysien teemat liittyivät ajanhallintaan, rekrytointiprosessin eri vaiheisiin, rekrytointiosaamiseen sekä työhön sitouttamiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin hyvän rekrytointiprosessin ominaisuuksia ja miten ne toteutuvat toimeksiantajalla. Opinnäytetyön aikana pystyttiin selvittämään, millä keinoilla uudet rekrytoinnin toimintatavat voidaan jalkauttaa palvelukoordinaattoreiden arkeen. Lisäksi löydettiin keinoja, joita voidaan hyödyntää asiakastyötä tekevien työntekijöiden sitouttamisessa.
This journal-based thesis is conducted in a 10-week time span in the spring of 2022. This journal-based thesis is based on daily documentations of work assignments and weekly analyses of the employer’s processes in relation to literature regarding the subject. Most weeks have a pre-planned theme, while some are formed from the assignments carried out during the week. The themes consist of time management, different stages of recruitment process, recruitment skillset, and work commitment.
In this thesis the characteristics of an efficient recruitment process and their fulfilment in the employer’s processes are examined. The recruiter discovered methods to bring those characteristics to the everyday work of a service coordinator. In addition, methods to increase the commitment level of customer-level employees were established.